• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Comparison of Methods Used in Detection of DIF in Cognitive Diagnostic Models with Traditional Methods: Applications in TIMSS 2011

Thumbnail

Göster/Aç

Tam metin / Article (664.4Kb)

Tarih

2023

Yazar

Eren, Busra
Gündüz, Tuba
Tan, Şeref

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Eren, B. , Gündüz, T. & Tan, Ş. (2023). Comparison of Methods Used in Detection of DIF in Cognitive Diagnostic Models with Traditional Methods: Applications in TIMSS 2011 . Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology , 14 (1) , 76-94 . DOI: 10.21031/epod.1218144

Özet

This study aims to compare the Wald test and likelihood ratio test (LRT) approaches with Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) based differential item functioning (DIF) detection methods in the context of cognitive diagnostic models (CDMs), using the TIMSS 2011 dataset as a retrofitting study. CDMs, which have a significant potential when determining the DIF and their contribution to validity, can give confidence under the strong methodological background condition is met. Therefore, it is hoped that this study will contribute to the literature to ensure the correct usage of CDMs and evaluate the compatibility of these new approaches with traditional methods. According to the analysis results, thirty-one items showed differences between the cognitive diagnosis assessments and the traditional methods. The item with the largest DIF was found in the Raju Unsigned Area Measures technique in IRT, whereas the item with the lowest DIF was found in the Wald test technique developed for CDMs. In general, the analyses show that methods not based on CDMs detect more items with DIF, but the Wald test and LRT methods based on CDMs detect fewer items with DIF. This study conducted DIF analyses to determine the test's psychometric properties within the framework of CDMs rather than the source of the bias. Researchers can take the study one step further and make more specific assessments about the items' bias regarding the test structure, test scope, and subgroups. In addition, DIF analyses in this study were carried out using only the gender variable, and researchers can use different variables to conduct studies specific to their purpose.

Kaynak

JOURNAL OF MEASUREMENT AND EVALUATION IN EDUCATION AND PSYCHOLOGY-EPOD

Cilt

14

Sayı

1

Bağlantı

https://doi.org/10.21031/epod.1218144
https://hdl.handle.net/20.500.12809/10710

Koleksiyonlar

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [112]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.