Disiplinler Arası Yaklaşımla Değer Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Kullanılması
Özet
Bu araştırmada disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının, öğrencilerin “Duygu ve düşüncelere saygı, hoşgörü” ve “Bilimsellik” değerlerine ilişkin tutumlarına etkisi tespit edilmiştir. Araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte uygulandığı karma yöntem (Mixed Method) desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılarak modellenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılı güz döneminde Ankara iline bağlı bir merkez ilçe olan Akyurt ilçesinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan ilkokul 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde öğrencilerin “Duygu ve düşüncelere saygı, hoşgörü” değerlerine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla “Duygu ve Düşüncelere Saygı, Hoşgörü Tutum Ölçeği”, “Bilimsellik” değerine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla “Bilimsellik Tutum Ölçeği”, öğrencilerin sürece ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla “Görüş Belirleme Formu” araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Araştırmanın nicel veri analizlerinde bağımlı gruplar t-testi, bağımsız gruplar t- testi, Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yaklaşımından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin, ele alınan değerlere yönelik tutum puanlarının yükseldiği tespit edilmiştir. Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının değerlerin kazandırılmasında oldukça etkili olduğu, öğrenme sürecini somutlaştırdığı, öğrenciler için eğlenceli ve mutlu oldukları bir öğrenme ortamı oluşturduğu gözlemlenmiştir. In this study, the effect of the application of creative drama method in values teaching through interdisciplinary approach on students’ values, namely “respect, tolerance for emotions and opinions” and “scientificity” was determined. The study was conducted by using convergent parallel design, one of the mixed method research designs. The participants of the study consisted of 4 th grade students studying at a public school in the district of Akyurt, on the fall semester of 2013-2014 education year. Within this framework, a great deal of scales and forms were developed and applied by the researchers in this study such as “Attitudes Towards Respect, Tolerance for Emotions and Opinions Scale”, “Attitudes Towards Scientificty Scale” and “Opinion Identification Forms” to determine students’ opinions regarding the process. In the analysis of the quantitative data, dependent samples t-test, independent samples t-test, Mann Whitney U test and Wilcoxon Signed Rank test were applied. In the analysis of the qualitative data, content analysis approach was utilized. As a result of this study, it was determined that the scores regarding the attitudes towards the aforementioned values of students, taking place in the experimental group, who were applied creative drama method in values teaching through interdisciplinary approach, demonstrated a significant increase.
Kaynak
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
20Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.17556/erziefd.325878https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpJd05ERTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7393