• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hipotez test sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri

View/Open

Tam Metin / Full Text (8.366Mb)

Date

2009

Author

Yürümezoğlu, Kemal
Ünver Oğuz, Ayşe

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışma çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünmeye olan yatkınlıklarını araştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Çalışma batı Anadolu’da bir ilde bulunan bir ilköğretim okulunda, 6. sınıf öğrencilerinin (n:59) ve bu ilde bulunan Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi üçüncü sınıf birinci ve ikinci öğretim öğretmen adaylarının (n:65) katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Sıvıların Kaldırma Kuvveti” etkinliği içerisinde yer alan öğrencilerin kendilerini değerlendirdikleri “Bireysel Değerlendirme Testi”nden yararlanılmıştır. Veriler dört öğretim seansında (iki ilköğretim, iki üniversite) toplanmıştır. Bu çalışmanın önemli bulguları; çocukların yetişkinlere göre, daha az bilimsel bilgiyle daha nitelikli/sade akıl yürütebilmeleri, sistemli ve değişkenli düşünmeyi ve deney sırasında değişkenleri elimine etmeyi başarabilmeleri ve kavram yanılgılarına karşı fazla dirençli olmamalarıdır.
 
The study was designed for comparing the tendency of children's and adults' scientific reasoning. The study conducted with 6th grade elementary school students (n:59) in which their school was taken place on west part of Turkey and student teachers (n:65) enrolled in the department of Science Education in Elementary Schools. Study papers for teaching "Archimedes Principle" and "self-evaluation sheets" were used for collecting data. The data were collected sequentially with four teaching seances (two at the elementary school, two at the university). The results of the study showed that even though the children had less scientific knowledge than adults, they performed better regarding to follow scientific thinking processes, thinking with systematically and flexible, eliminating the variables and less resistance to the misconceptions.
 

Source

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

2009

Issue

36

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/T1RVeU9ETXo
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7487

Collections

  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [131]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.