• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The role of environmental literacy, psychological distance of climate change, and collectivism on generation Z's collaborative consumption tendency

Thumbnail

Göster/Aç

Tam metin / Article (1.009Mb)

Tarih

2023

Yazar

Aktan, Murat
Kethüda, Önder

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Aktan, M., & Kethüda, Ö. (2023). The role of environmental literacy, psychological distance of climate change, and collectivism on generation Z's collaborative consumption tendency. Journal of Consumer Behaviour, 1– 15. https://doi.org/10.1002/cb.2159

Özet

Parallel with increasing concerns about climate change and the emergence of sharing platforms, collaboration in consumption has become prominent, especially among Generation Z consumers. Drawing upon the self-determination and construal-level theories, the present study proposes a pioneering moderated-mediation model that delineates Generation Z consumers' collaborative consumption tendency. Data were collected among 455 respondents in an emerging economy (i.e., Turkey) via a non-probabilistic purposive sampling technique. Furthermore, a covariance-based structural equation modeling was utilized to test the proposed causal relationships between environmental literacy, collaborative consumption tendency, the psychological distance of climate change, and collectivism. The study findings highlighted that environmental literacy affects collaborative consumption tendency, while the strength of the relationship is augmented for respondents who were self-reportedly collectivists. Furthermore, the findings revealed that the psychological distance of climate change mediates the relationship between environmental literacy and collaborative consumption tendency, while the magnitude of the mediation effect is amplified in collectivist participants. Based on the empirical findings, the present study extends self-determination and construal-level theory while offering strategic directions and insights for sharing platform industry.

Kaynak

Journal of Consumer Behaviour

Bağlantı

https://doi.org/10.1002/cb.2159
https://hdl.handle.net/20.500.12809/10643

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü Koleksiyonu [15]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.