• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital competences of older women in Turkey: gender and ageing as double danger

Thumbnail

Göster/Aç

Tam metin / Article (1.053Mb)

Tarih

2023

Yazar

Adnan, Müge
Özbek, Çağlar

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Müge Adnan & Çağlar Özbek (2023): Digital competences of older women in Turkey: gender and ageing as double danger, Educational Gerontology, DOI: 10.1080/03601277.2023.2209452

Özet

The Internet is a massive technological breakthrough in terms of interpersonal communication and social connectivity, facilitating citizenship practices of societies of modern life; yet its potential in the inclusion and empowerment of older adults is hampered by low levels of technology usage and often limited digital competences. Many older adults remain relatively distant from modern digital life, further isolated from society and daily public services. Older adults are considered disadvantaged, tend to live dependent upon others, and occasionally deprived of human and social capital. This divide has been more prevalent during the COVID-19 pandemic, particularly for older women. Promoting specific actions to improve digital competences can contribute to digital inclusion, particularly for disadvantaged segments of society. This study presents findings from a field research conducted to determine the digital competence levels of older women living in southwest Turkey as part of a nationally funded project. Field notes and survey data collected from 377 older women revealed that digital competence may improve through education, that challenges included dependency, safety/fear, and stoicism, and that any support, social interaction, or training offered to older adults could help them to improve their digital competences and self-confidence for daily survival in the digital age, enabling more independent and self-sufficient living in their later years. Future directions include social connectedness and intergenerational interaction for digital competence, lifelong learning activities and training programmes on digital skills and ICT usage for older adults, and improved designs of digital products to prevent their exclusion from today’s technology-dominated society.

Kaynak

Educational Gerontology

Bağlantı

https://doi.org/10.1080/03601277.2023.2209452
https://hdl.handle.net/20.500.12809/10748

Koleksiyonlar

  • Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [15]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.