• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Relationships between Structural and Psychological Empowerment of Teachers and Their Organizational Citizenship Behaviors

Thumbnail

Göster/Aç

Tam metin / Full text (934.1Kb)
Tam metin / Full text (951.6Kb)

Tarih

2016

Yazar

Altınkurt, Yahya
Anasız, Burcu Türkkaş
Ekinci, C. Ergin

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

The purpose of this study is to determine the relationships between structural and psychological empowerment of teachers and their organizational citizenship behaviors. The sample of this descriptive study consists of 384 teachers employed in the province of Mugla. The data of the study were collected through the administration of the questionnaires (namely Conditions of Work Effectiveness Questionnaire, Psychological Empowerment Scale and Organizational Citizenship Behavior Scale) to the teachers in the sample. In the analysis of the data, descriptive statistics, t test, ANOVA and hierarchical multiple regression analysis were conducted. The study revealed that that the level of teachers' organizational citizenship behaviors (OCB) is higher than the medium level. Besides, teachers' organizational citizenship behaviors differed significantly in terms of the variables of gender, school type and school location (urban or rural) whereas there was no significant difference in terms of the variable of seniority. The level of teachers' structural empowerment (SE) was determined to be medium. Moreover, in terms of school type and school location variables, some dimensions of teachers' SE differed significantly, however no significant difference was found in terms of gender and seniority variables. On the other hand, the level of teachers' psychological empowerment (PE) was high. In terms of gender and school type variables, some dimensions of teachers' (PE) differed significantly, yet it did not differ significantly according to the variables of seniority and school location. In addition, teachers' psychological and SE explained one third of the OCB. According to the results of regression analysis, both the dimensions of knowledge and opportunity and the dimension of individual oriented empowerment were identified to be significant predictors of OCB. In addition, some recommendations were developed in the study in order to increase teachers' structural and psychological empowerment.
 
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin yapısal ve psikolojik güçlendirilmeleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Tarama modelindeki araştırmanın örneklemini, Muğla il merkezinde görev yapan 384 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, “Çalışma Etkililiği Koşulları Ölçeği, Psikolojik Güçlendirme Ölçeği ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA ve hiyerarşik çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları orta düzeyin üzerindedir. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları, cinsiyet, okul türü ve okulun bulunduğu yer değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmakta; hizmet süresi değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmeleri orta düzeydedir. Öğretmenlerin yapısal güçlendirilmeleri, okul türü ve okul bulunduğu yer değişkenine göre bazı boyutlarda anlamlı düzeyde farklılaşmakta; cinsiyet ve hizmet süresi değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin psikolojik güçlendirilmeleri yüksek düzeydedir. Öğretmenlerin psikolojik güçlendirilmeleri cinsiyet ve okul türü değişkenlerine göre bazı boyutlarda anlamlı düzeyde farklılaşmakta; hizmet süresi ve okulun bulunduğu yer değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin psikolojik ve yapısal güçlendirilmeleri, örgütsel vatandaşlık davranışlarının yaklaşık üçte birini açıklamaktadır. Regresyon analizi sonuçlarına göre, yapısal güçlendirmenin bilgi ve fırsat boyutu ile psikolojik güçlendirmenin birey merkezli güçlendirme boyutu öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarının önemli yordayıcılarıdır. Araştırmada, öğretmenlerin yapısal ve psikolojik güçlendirmelerini artırmaya yönelik çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
 

Kaynak

Egitim ve Bilim-Education and Science

Cilt

41

Sayı

187

Bağlantı

https://doi.org/10.15390/EB.2016.6437
https://hdl.handle.net/20.500.12809/2331

Koleksiyonlar

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [112]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.