Sınıf Öğretmeni Adaylarının Değer Öğretimine Yönelik Algıları
Özet
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının, ilkokul öğrencilerinin kazanması gereken değerlerin nasıl öğretilmesi gerektiğine yönelik algılarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Ankara ilinde bulunan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 83 sınıf öğretmeni adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Değer öğretimi ile ilgili sorulan açık uçlu sorulara cevap verebilmek için temel kavram ve bilgilere sahip olunması gerektiği düşünüldüğünden, katılımcılarda Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi derslerini almış olma ölçütleri aranmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Verilerin toplanması aşamasında katılımcılardan değer öğretimine yönelik 4 adet açık uçlu soruyu yanıtlamaları istenmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının değerlerin öğretim sürecine yönelik algıları açık uçlu sorular ile derinlemesine ve zengin nitel veriler toplanarak belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmış ve bazı sorulara verilen cevapların frekansları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, çoğu öğretmen adayının değer kavramını "öğrencilerin sahip olması gereken kazanım" olarak gördüğü ortaya çıkmıştır. Değerlerin öğretiminde ve kazanımların ölçülmesinde ise öğretim yöntem ve tekniklerini işe koşmanın katılımcılar tarafından en fazla yazılan ifadeler olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının çoğunluğu programda ön görülen değerlerle donanmış bireyler yetiştirebilmek için hedeflenen bu değerlere öncelikle öğretmenlerin kendilerinin sahip olmasını en önemli nitelik olarak görmektedirler. İleride değer öğretimi sürecinde sınıf içi uygulamaların ve öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların belirlenmesine yönelik araştırmaların yapılması önerilmektedir The purpose of this study was to investigate teacher candidates’ perceptions about how to teach values which primary students must gain. To this end, data were collected from 83 candidates who are participating voluntarily and studying at a state university in Ankara. In order to respond question, primary school teacher candidates had to take the Life and Social Sciences courses that contain basic concepts and information on value educationqualitative research methods. In collecting data using a survey consisting of 4 open-ended questions which allows us gatethering deph and rich qualitive data about value education. The data were analyzed by using qualitative techniques and frequency analysis. Most of the teacher candidates believed that value was an educational attainment which students must gain. The results also showed that using instructional methods and techniques was the most indicated item in the sections. Most of the candidates indicated that having intented value as the most important quality that teachers should have in order to educate individuals with the values which specified in the program. Classroom activities and problems which teachers encounter in value education process should be recomended for further researches
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
11Sayı
19Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpjeU9EVXdNQT09https://hdl.handle.net/20.500.12809/6562