• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Yazılımı Kullanımına İlişkin Görüşleri

Date

2016

Author

Kabaran, Hasret
Altıntaş, Sedat
Kabaran, Güler Göçen

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğretim yazılımı kullanımına doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin öğretim yazılımı kullanımına ilişkin görüşlerinin, öğretim yazılımı kullanma düzeylerinin, öğretim yazılımı kullanımının öğrenci başarısına etkilerinin, öğretim yazılımlarının hangi dersler için daha etkili kullanılabileceğinin ve öğretim yazılımı kullanırken yaşadıkları sorunların belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırma, durum çalışması deseni esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla ili Marmaris ilçesine bağlı özel bir ilkokulda görev yapmakta olan altı sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada verilerin elde edilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan hazırlanmasında ilk olarak ilgili literatür taranmış elde edilen bilgiler doğrultusunda görüşme soruları ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın örnekleminde yer alan öğretmenlerle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin aktif olarak öğretim yazılımlarını kullandıkları ve genel olarak öğretim yazılımı kullanımına ilişkin olumlu görüşler belirttikleri belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenler öğretim yazılımlarının görsel ve işitsel öğeler içermesine, somutlaştırmasına yazılımlarını tercih etme nedenleri arasında en çok kurumun tercih etmesi, video anlatımlarının etkili olması ve öğrencilerin ilgilerini çekmesi görüşleri ön plana çıkmıştır. Öğretim yazılımlarını kullanma konusunda öğretmenlerin bazılarının kendilerini yeterli bazılarının ise yetersiz hissettikleri belirlenmiştir
 
The aim of this study is to determine primary school teachers’ opinions on instructional software use. Based on this aim, it was planned to determine primary education teachers’ opinions about instructional softwares, levels of instructional softwares use, effects of instructional softwares on students’ academic success, for which disciplines the instructional softwares can be applied more effectively, and the problems encountered while applying instructional softwares. The study was conducted in the qualitative research framework and it was designed on case study research model. Six primary school teachers working in a private primary school in Marmaris, Muğla formed the participants of the study. In order to obtain the data, interview form developed by the researchers was implemented. Before developing interview questions, the target literature was scanned. Focus group interview was conducted with the participant teachers. The gathered data were analyzed with regards of descriptive analysis method. Based on the research results, it was revealed that teachers actively applied instructional softwares and they had positive attitudes towards instructional softwares usage in general. Additionally, they highlighted that instructional softwares consisted audio-visual items, raised the motivation towards courses and provide concrete learning. Among the reasons of instructional softwares preferences, that institution prefer, video classes are effective and students’ attentions are drawn are the most prominent ones. It was also determined that some teachers felt sufficient enough to use these softwares while others did not
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

11

Issue

3

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpnek5UQTNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6563

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.