Muhasebe Meslek Mensuplarının Duygusal Zekâ Düzeylerinin Meslek Ünvanları, Meslekteki Deneyim Süreleri ve Eğitim Seviyelerine Göre Farklılıkları ?
Abstract
Bu çalışmanın amacı, muhasebe meslek mensuplarının duygusal zekâ düzeylerinin mesleki ünvanları, deneyim süreleri ve eğitim seviyelerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Duygusal zekâ Bar-On (1997) tarafından geliştirilen ve beş alt boyuttan oluşan model ile incelenmiştir. Türkiye'nin çeşitli illerindeki muhasebe bürolarında bağımlı olarak çalışan toplam 470 muhasebe meslek mensubunun katılımıyla oluşan örneklemden toplanan veriler kullanılarak yapılan analizlerin sonucunda, a) farklı unvanlara sahip muhasebe meslek mensuplarının duygusal zekâ düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmamıştır; b) farklı deneyim süresine sahip muhasebe meslek mensuplarının duygusal zekâ düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma görülürken c) farklı eğitim seviyelerine sahip muhasebe meslek mensupları arasında ise duygusal zekânın sadece genel ruh hali boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmüştür. The purpose of this study is to state that if accountants' emotional intelligence (EI) levels range in accordiance with their professional titles, tenure and education levels. Emotional intelligence has been examined by using Bar-On's five-component model. Analysis results of the data from a sample consisting of randomly selected accountants (Trainers, CA and CPA) who work dependent to accounting firms (CA and CPA firms) from various regions in Turkey (n=470) show that a) there is not any statistically significant difference between accountants EI and their professional titles, b) there is statistically significant difference between accountants EI and their tenur and c) there is only statistically significant difference between accountants general mood and education level.