Tüketicilerin Hedonik Satınalma Davranışlarının Sosyo Ekonomik Faktörlere Göre Karşılaştırılması
Abstract
Günümüz küresel dünyasının vazgeçilmezi bireyin koşulsuz olan istek ve ihtiyaçlarını karşılamasıdır. Yaşamın en temel davranışı da bu istek ve ihtiyaçların karşılanması eylemidir ki bu tüketici davranışı olarakta adlandırılabilir. Tüketici davranışları konusunda pazarlama alanında, farklı ya da benzer koşullar altındaki bireylerin tüketim kararlarını etkileyen faktörlerin nedenlerinin belirlenmesi ile etkilerinin incelemesini içeren birçok araştırma yapılmaktadır. Bu araştırmalarda, tüketim eylemini gerçekleştiren tüketicilerin özellikleri bakımından benzerlikleri ve farklılıkları da ele alınmaktadır. Çalışmaların sonuçları irdelendiğinde, tüketim eyleminin, o eylemi gerçekleştiren tüketicinin erişmek istediği rasyonel ya da duyusal tatminlerde farklılaştığı görülmektedir. Hedonik tüketim, tüketim olgusunun fonksiyonel boyutu kadar duyusal tatmin boyutunu da ele alan ve her satın almanın haz ve mutluluk veren bir eylem olarak kabul gördüğü bir tüketim şeklidir. Tüketici her zaman büyük mal ve hizmet satın alımlarında değil, bazen de anlık satın almalar yardımıyla duygularını harekete geçirmektedir. Hazcı tüketim olarak ta ifade edilen hedonik tüketim, alternatif ürün ve marka sayısının her gün artış gösterdiği günümüz pazar koşullarında tüketicinin hem satın alma eylemine yüklediği anlam açısından hem de sahip olmak istediği markaya biçtiği değer yönüyle farklı görünüme erişmiş durumdadır. Çalışmanın amacı, tüketicilerin hedonik satın alma davranışı boyutlarını belirleyerek, sosyo ekonomik faktörlerin hedonik satın alma davranışı boyutlarına göre farklılıklarını ortaya koymaktır. Bu amaçla hazırlanan bir anket formu internet üzerinden e-mail ve sosyal medya aracılığı ile ulaştırılmıştır. Tüketiciler arasından kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 400 katılımcı üzerinde uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS paket programı ile değerlendirilmiştir. Meeting the unconditional desires and needs of individuals is indispensable in today’s global world. This, too, is the most fundamental behavior of life, which can be called as consumer attitude. There are many types of research in consumer behavior and marketing to identify the causes that determine the consumption decisions of individuals under different or similar conditions and to study their effects. These studies look into similar and different traits of consumers who actually perform the act of consumption. The findings reveal that consumer behavior differs in rational and emotional satisfaction that the consumer wants to attain. Hedonic consumption is a way of consuming which deals with not only functional but also emotional satisfaction aspect of the notion of consumption and regards each purchase as an action resulting in pleasure and happiness. The consumer’s emotions are made active by both large purchases of product and service and spontaneous ones. Also known as pleasure-seeking consumption, hedonic consumption has transformed significantly in today’s market conditions where the number of alternative items and brands is rising day by day in respect of the meaning the consumer imposes on the act of buying and the value s/he adheres to the desired brand. This study aims, by identifying the hedonic buying attitudes of consumers, to demonstrate the differences in socio- economic factors with respect to hedonic buying attitudes. To this end, a survey will be created, carried out on 400 respondents to be chosen with convenience sample method by e-mail or social media, and the findings will be assessed on SPSS software.
Source
Turkish Studies (Elektronik)Volume
13Issue
14URI
https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12815https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpBeE5EWTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6710