Sosyal Bilgiler Derslerinde Etkinlik Uygulamalarının Öğrenci Motivasyonuna Etkisi
Abstract
Motivasyon, okuldaki öğrenci davranışlarının yönünü, şiddetini, kararlılığını belirleyen en önemli güç kaynaklarından biridir. Dolayısıyla öğrenmek için her öğrenci öğretme-öğrenme sürecine istekli katılmak, öğrenmenin gerektirdiği ilkelere uymak, öğrenmesinden sorumluluk taşımak ve çalışmak zorundadır.Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler derslerinde etkinlik temelli öğrenme yönteminin öğrenci motivasyonu üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, 2012-2013 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında Nevşehir 75. Yıl Orta Okulu 6. sınıflarda öğrenim gören toplam 57 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda deney ve kontrol gruplarına, deneysel işlem öncesi ve sonrasında, ilgili literatürlerin taranıp, alan uzmanlarının görüşleri alınarak hazırlanan, güvenirlikleri kanıtlanmış 22 maddeli 5'li likert tipi motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Deneysel işlem sırasında, araştırmanın deney grubuna etkinlik temelli öğrenme yöntemine uygun etkinlikler uygulanırken kontrol grubuna ise düz anlatım ve soru-cevapla öğrenme yöntemi uygulanmıştır. Ön test ve son test verilerinin istatistiksel değerlendirmesinde parametrik olmayan analizler kullanılmıştır. Bu doğrultuda ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U-testi, ilişkili ölçümler için de Wilcoxon işaretli sıralar testi uygulanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre deney ve kontrol grupları son test motivasyon puanları açısından anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Sosyal bilgiler eğitiminde etkinlikle öğrenme yönteminin öğrenci motivasyonunu arttırma konusunda düz anlatım ve soru-cevapla öğrenme yöntemine göre daha etkili olduğu ve öğrenciler arasındaki motivasyon açısından anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir Motivation is one of the most important power supplies in determining the direction, violence and stability of the student behaviors in school. In order to learn, each student must be keen on being participated in the teaching-learning process, must comply with the procedures required by the learning and responsible for learning and must work on it. The main purpose of this study is to put forth the effect of activity practices in social studies course on students’ motivation. Study has gone through with 57 6th grade students who received education in Nevşehir 75. Yıl Second School in 2012-2013 academic year 2nd semester. In context of study purpose, motivation scale was carried out to experiment and control groups before and after experimental process which prepared in consultation with experts in the field and by literature. Scale is consisted of 22 items proven reliability in the 5 likert type. During experimental process, while method based on activity learning was carrying out to experiment group, concurrently traditional learning gone on to control group. Statically assessment of pretestposttest data has conducted descriptive analyses. Accordingly subproblems in descriptive analyze, it has calculated frequency, percent, standard deviation, arithmetic mean, t-test, repeated measure and variance analyze. According to findings acquired with study, it has seen significance in terms of posttest motivation point in favor of experiment and control groups. Towards results obtained study, it has appointed that learning with activities has significance more than traditional learning in the light of motivation.