Fethiye Müzesi’nden İki Ünik Kakasbos/Herakles/Maseis Tasvirli Adak Steli
Abstract
Kakasbos/Herakles/Maseis at üzerinde sağ elinde lobutu, sol eliyle atının dizginlerini tutarken tasvir edi- lir ve yazıtlar haricinde ikonografik olarak da bu şekilde kimlikleri belirlenir. Kakasbos/Herakles/Maseis, yazıtların çoğunda tanrı olarak geçer. Fethiye Müzesi’nde yer alan her iki adak stelinde de herhangi bir yazıt yoktur; fakat ikonografik olarak ellerinde lobut bulunmasından dolayı Kakasbos/Herakles/Mase- is tasvirli adak stelleri olduğu açıktır. Genelde at üzerinde izleyiciye göre soldan sağa doğru yönelmiş olarak ve bir at ile atlıdan oluşan ikonografide tasvir edilen bu adak stelleri, çalışmamızda yer alan iki adet Kakasbos/Herakles/Maseis tasvirli adak steli ile uyumsuzluk göstermektedir. Burada yer alan atlı tasvirlerde ellerinde lobut olmasına karşın bir tanesi sağdan sola doğru yönelmekte ve karşısında başka bir figür ile birlikte görülmektedir. İkinci atlı tasvir ise yine elinde lobutuyla; ancak bu sefer atının önünde cepheden ve ayakta tasvir edilmiştir. İki eser de bu yönleriyle şimdiye kadar bilinen Kakasbos/Herakles/ Maseis ikonografisine bir yenilik katmaktadır. Fethiye Müzesi’nde yer alan Kakasbos/Herakles/Maseis tasvirli iki ünik adak steli müzeye satın alma yoluyla getirilmişlerdir. Bu kireçtaşından yapılmış eserler, MS 2. ve 3. yüzyıllar içerisinde farklı tiplerde üretilmiş, Kuzey-Kuzeybatı Lykia, Pisidia bölgelerine has, yerel özellikler gösteren önemli bir yerel kült grubunda değerlendirilirler. Except the inscriptions, the identity of Kakasbos/Heracles/Maseis can be determined icono­ graphically as depicted on horse holding the pin in his right hand while the reins of his horse in his left hand, Kakasbos/Heracles/Maseis is mentioned as a God in most of the inscriptions. Even though both of the two votive stelae at Fethiye Museum have not any inscriptions, since there are pins in their hands; it is clear that they are votive stelae of Kakasbos/Heracles/Maseis. Votive stelae having descriptions of figures generally on horse mismatch iconigraphically with the votive stelae of Kakasbos/Heracles/Maseis which are examined in our study as one horse and one rider being headed from right to left. Although there are pins in their hands of votive stelae here, one of the rider is heading towards to left from right while another figure appears opposite of him. The rider of the second votive stela has also pin in his hand, but this time has been depicted frontally in front of his horse, as standing. With these features, both of the works have brought innovations to the iconography of Kakasbos/Heracles/Maseis which has been known in this way until now. These two unique votive stelae of Kakasbos/Heracles/Maseis were brought to Fethiye museum by purchasing. These works made of limestone are produced in a distinctive type during 2nd and 3rd century A.D. and evaluated as the products of a significant cult class, having local characteristics of north-northwest Lykia and Pisidia regions.