• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen ve Teknoloji Laboratuvarına Yönelik Algı ve Tutumlarının İncelenmesi

Date

2017

Author

Şenler, Burcu
Korucu, Dilek Karışan
Bilican, Kader

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının fen laboratuvarı ortamına yönelik algıları ile fen ve teknoloji laboratuvar dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma grubunu üç farklı ilde yer alan eğitim fakültelerinin sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının laboratuvar öğrenme ortamı ile ilgili görüşlerinin saptanabilmesi için Fraser, Giddings ve McRobbie (1992) tarafından geliştirilen ve Özkan, Çakıroğlu ve Tekkaya (2006) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Fen Laboratuvarı Ortam Envanteri" laboratuvar ortamına yönelik tutumlarını belirlemek için ise; Yamak, Kavak, Canbazoğlu Bilici, Bozkurt ve Peder (2012) tarafından geliştirilen "Fen Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği" veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerin kanonik korelasyon analizi PASW 21 programında CANCORR syntax yazılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, fen laboratuvarı ortamına yönelik algı veri setinde yer alan öğrenci ilişkileri, ders-laboratuvar ilişkisi, laboratuvar kuralları ve laboratuvar malzemeleri değişkenleri ile fen ve teknoloji laboratuvar dersine yönelik tutum veri setinde yer alan laboratuvarın önemi, laboratuvar dersi ve araç-gereç değişkenleri arasında pozitif bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.
 
This research explored the relationship between the pre-service primary teachers' perception of science laboratory learning environment and their attitudes towards science and technology laboratory course. The sample of the study consisted of 244 preservice primary teachers enrolling teacher education programs in three different Turkish state universities in three different regions of Turkey. The Science Laboratory Environment Inventory was used to investigate preservice primary teachers' perceptions related to science laboratory learning environment. The Attitude Scale Towards Science Laboratory Scale was used to explore pre-service primary teachers' attitudes towards science laboratory course. Canonical correlation analysis was run through PASW 21 program by writing CANCORR syntax to analyze data. The analysis of data revealed positive relationship between perceptions of pre-service teachers' science laboratory learning environment and their attitudes towards science laboratory course. The positive relationship was detected between the sub-variables peer; relationships under the category of perceptions of science laboratory learning environment and the sub variables importance of laboratory, use equipment in laboratory course, and laboratory materials under the category the main variable of attitudes towards science laboratory course.
 

Source

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

0

Issue

42

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpRek1UazNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7704

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.