• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyal yetkinliğe etkisi

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full Text (535.0Kb)

Date

2013

Author

Erözkan, Atılgan

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sosyal yetkinlik, iletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkilerin ve iletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyal yetkinliği yordamaki rolünün ortaya konmasıdır. Bu çalışma, lise öğrencilerinin sosyal yetkinlik algılarının, iletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerileri ile olan ilişkisini incelemeye yönelik nicel ve ilişkisel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla il merkezindeki farklı liselerde öğrenim gören 494 ergen (226 kız; 268 erkek) oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği Ergen Formu, İletişim Becerileri Envanteri ve Kişilerarası Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Sosyal yetkinlik, iletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerileri arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson momentler çarpımı korelasyon analizi; sosyal yetkinliği yordayan değişkenler için adımsal çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, sosyal yetkinlik ile iletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerileri arasında anlamlı ilişkilerin olduğunu ve iletişim becerileri ve kişilerarası problem çözme becerilerinin sosyal yetkinliğin önemli yordayıcıları olduğunu göstermiştir.
 
The purpose of this study was to examine communication skills, interpersonal problem solving skills, and social self-efficacy perception of adolescents and the predictive role of communication skills and interpersonal problem solving skills on social self-efficacy. This study is a quantitative and relational study aimed at examining the relationships among communication skills, interpersonal problem solving skills, and social self-efficacy. The study group was comprised of 494 (226 females; 268 males) randomly selected high school students studying in different high schools in Mugla, Turkey. The data were collected using the Communication Skills Inventory, Interpersonal Problem Solving Inventory, and Social Self-Efficacy Expectation Scale for Adolescents. Pearson Product-Moment Correlation analysis was employed to search for relationships among communication skills, interpersonal problem solving skills, and social self-efficacy; multiple hierarchical regression analysis was also used for explaining social self-efficacy. The findings showed that the communication skills and interpersonal problem solving skills were found to be significantly correlated to social self-efficacy and communication skills and interpersonal problem solving skills important predictors of social self-efficacy.
 

Source

Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri

Volume

13

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRRMU5UTXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7817

Collections

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • Temel Eğitim Bölümü Koleksiyonu [47]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.