Türkçe Eğitimi Bölümü birinci sınıf öğrencilerinin sesli okuma becerilerinin öbek-anlam ilişkisi bakımından değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkçe Eğitimi Bölümü birinci sınıf öğrencilerinin, sesli okumada, öbek-anlam ilişkisi çerçevesinde cümle unsurları nın sınırları nı çizebilme ve durak-süre ilişkisini kurabilme becerileri inceleyerek; yüksek öğrenime başlamadan önceki dönem olan ilköğ retim ve ortaöğ retim kurumlarında aldıkları eğitimle, söz konusu becerileri yeterli düzeyde kazanıp kazanamadıkları belirlemektir. Tarama modeli kullanı larak gerçekleştirilen çalışmanın evrenini, 2006 – 2007 eğitim-öğ retim yı lında, Muğ la Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğ renime başlayan Türkçe Eğitimi Bölümü birinci sı nıf öğ rencileri; örneklemini ise, bu öğrenciler arasından yansız (rondom) örnekleme ile seçilen 30 öğ renci oluşturmaktadır. Veriler, öyküleyici bir metnin öğ rencilere okutulmasıyla elde edilmiş olup, okuma esnasında yapı lan duraklar, Muğ la Üniversitesi Fonetik Araştırma ve Uygulama Merkezi Dr. Atillâ Kı ral Fonetik Lâboratuvarında, Cool Edit Pro programıyla dijital ortamda yer ve süre bakı mından analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, Türkçe Eğitimi Bölümü birinci sınıf öğ rencilerinin doğ ru durak oranları nın ortalaması, % 56,5042; toplam hatalı durak oranları nın ortalaması, % 43,4958’dir. Bu oranlar, başarı nın istenilen düzeyde olmadığı nı; bu da öğ rencilerin, yüksek öğ renime başlamadan önce, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında aldıkları eğitimle sesli okumada öbekanlam ilişkisini, duraklarla doğ ru olarak yansıtma becerisine yeterli düzeyde sahip olmadıkları nı göstermektedir. The purpose of this study is to determine the extent to which the first year students studying at The Department of Turkish Language Teaching acquired the relevant skills before coming to the university in primary and secondary- level educational institutions by investigating the skills of the students for figuring out the sentence borders and separating the units of the sentence during reading aloud within the context of phrase-meaning relationship. The universe of the study carried out by using the screening model consists of the first year students of the Turkish Language Teaching Department of the Faculty of Education at Muğla University for the 2006 & #8211; 2007 academic year. And the sampling consists of 30 students randomly selected among the students constituting the universe. The data were obtained by getting the students to read a narrative text, the pauses during the reading were analyzed through Cool Edit Pro software program with regards to place and time at the Dr. Atillâ Kıral Phonetic Laboratory located in Phonetic Research and Application Center of Muğla University. The results indicate that the mean of the correct pauses of the first year students of The Turkish Language Teaching Department is % 56,5042; the rate of total erroneous pauses is % 43,4958. These ratios indicate that the success is not at the required level; and the students before starting their higher education have not acquired the skills required for correct reflection of the phrase-meaning relation in reading aloud on the pauses.