• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Fethiye İşletme Fakültesi
  • Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Fethiye İşletme Fakültesi
  • Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Locus of control, need for achievement, and entrepreneurial intention: A moderated mediation model

Thumbnail

Göster/Aç

Tam metin / Full text (541.1Kb)

Tarih

2021

Yazar

Uysal, Şenay Karakuş
Karadağ, Hande
Tuncer, Büşra
Şahin, Faruk

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Uysal, Ş. K., Karadağ, H., Tuncer, B., & Şahin, F. (2021). Locus of control, need for achievement, and entrepreneurial intention: A moderated mediation model. International Journal of Management Education, doi:10.1016/j.ijme.2021.100560

Özet

Applying social cognitive career theory (Lent, Brown, & Hackett, 2002) to entrepreneurship, this paper addresses the effects of locus of control and need for achievement on entrepreneurial intentions, and whether the effects are mediated by entrepreneurial self-efficacy and vary according to sex. The participants were 111 students enrolled in the business administration program in Turkey. Using longitudinal survey data, the research model was tested with the moderated mediation procedure suggested by Hayes (2013). The findings showed that entrepreneurial self-efficacy mediated the relationship between locus of control and entrepreneurial intention, as well as the relationship between need for achievement and entrepreneurial intention. Moreover, the conditional indirect analysis showed that the effect of locus of control on entrepreneurial intention depended on sex, with the effect of locus of control being greater for men. By showing empirical evidence for the usefulness of social cognitive career theory to entrepreneurship, our research adds to current literature. Implications for practice and recommendations for future research are discussed.

Kaynak

International Journal of Management Education

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100560
https://hdl.handle.net/20.500.12809/9561

Koleksiyonlar

  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü Koleksiyonu [14]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.