Future Citizenship, Democracy and Human Rights Education with Creative Drama and Other Interactive Teaching Methods
Abstract
In this study, by using Citizenship and Democracy Education Curricula (CDEC) with creative drama and other interactive teaching methods, it was aimed to determine the academic achievement of students, their commitment to democratic values, the reasons of successful student's being successful, and suggest a program for the future education. The study, utulized experimental embedded design, which is one of the mixed method designs, It was conducted with 80 students (Experiment: 30; Control1: 28, Control 2: 22) in secondary school, which is under the aegis of cankaya District National Education Directorate. Data was gathered with "Primary School Citizenship and Democracy Education Course Achievement Test", "The Scale of Commitment to Democratic Values", and "Semi-Structured Interview Form"; data was analyzed by using "Content Analysis" with "Two Factor Anova for Mixed Measures", "Wilcoxon Signed Ranks" and "Mann Withney U" tests. As a result of the study, it is determined that CDEC, which is richened with creative drama and other interactive teaching methods, increases the achievement of students meaningfully, and creates a commitment to democratic values among students. The program is suggested to be used in future citizenship, democracy, and human rights education. Bu araştırmada yaratıcı drama ve diğer etkileşimli öğretim yöntemleri kullanılarak Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Programının (VDEDP) uygulanması sonucu öğrencilerin akademik başarılarının, demokratik değerlere bağlılıklarının, başarılı öğrencilerin başarılı olma nedenlerinin belirlenmesi ve geleceğin eğitimi için bir program önerisi yapılması amaçlanmıştır. Karma model desenlerinden iç içe deneysel desenin kullanıldığı araştırma, Çankaya İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bir ortaokuldaki 80 (Deney: 30; Kontrol 1: 28; Kontrol 2: 22) öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, “İlköğretim Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersi Başarı Testi”, “Demokratik Değerlere Bağlılık Ölçeği” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmış; “Karışık Ölçümler İçin İki Faktörlü Anova”, “Wilcoxon İşaretli Sıralar” ve “Mann Withney U” testleri ile “İçerik Analizi” kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, araştırmacı tarafından yaratıcı drama yöntemi ve diğer etkileşimli öğretim yöntemleri ile zenginleştirilen VDEDP’nin öğrenci başarılarını anlamlı bir şekilde arttırdığı ve öğrencilerde demokratik değerlere yönelik bağlılık oluşturduğu belirlenmiştir. Programın, gelecekte vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları derslerinin öğretiminde kullanılması önerilmiştir.