Kültürel Miras Turizmi Olarak Savaş Alanları Turizmi: Türkiye’de Yer Alan Savaş Anıtlarının Coğrafi Bilgi Sistemleri Analizi
Abstract
Savaş olgusu insanlık tarihi kadar eskidir. Geçmişte yıkımların ve milyonlarca insanın ölümünün gerçekleştiği savaş alanlarının bazıları günümüzde birer turistik çekiciliğe dönüşmüştür. Bu alanlara, literatürde savaş alanları turizmi olarak adlandırılan bir turizm hareketi mevcuttur. Kültürel miras turizminin bir alt boyutu olarak savaş alanları turizmi, ölüm ile fiili ya da simgesel karşılaşmalar için bir yere tamamen ya da kısmi olarak seyahat etme isteği ile güdülenen ölüm turizmi (thanatourism) ya da karanlık turizm (darktourism) tanımlaması içerisinde yer alan bir turizm olgusudur. Bu olgu sadece savaş alanlarına gerçekleştirilen turizm hareketlerinden ibaret değildir. Aynı zamanda anma etkinlikleri kapsamında askeri şehitlikler, anıt ve abidelere gerçekleştirilen ziyaretler de bu turizm türünün bir şekli olarak değerlendirilebilmektedir. Bu bağlamda, araştırma Türkiye’deki savaş anıtlarına odaklanmaktadır. Araştırmada öncelikle Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan tescilli 353 anıtın listesi elde edilmiştir. İkincil olarak bu anıtlara ilişkin nicel ve nitel veriler QGis coğrafi bilgi sistemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın amacı elde edilen sonuçların Türkiye’de bu niş turizm pazarın gelişmesine yardımcı olmasıdır. Wars and battles are as old as history of mankind. Nowadays, some of the former battlefields -where millions of people obiited- have turned to be tourist attractions. Battlefield tourism as a sub-category of cultural heritage tourism is nestled in thanatourism or dark tourism which can be defined as travel to a location wholly, or partially, motivate by the desire for actual or symbolic encounters with death. This phenomenon is not just about visiting the battlefields it may also include the commemorative activities including visiting memorials, monuments and war cemeteries. This research focuses on the war monuments of Turkey. Initially, an official list of registered 353 monuments obtained from Turkish Culture and Tourism Ministry. Then quantitative and qualitative data related to registered war monuments analyzed through Geographical Information System. The results of this research may help to develop this niche tourism market