Ergenlerde kaygı duyarlığı ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmada ergenlerin kaygı duyarlığı ile ebeveynlerinin algılanan tutumları arasındaki ilişkiler ve algılanan ebeveyn tutumlarının kaygı duyarlığını yordamaki rolü incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla il merkezindeki farklı liselerde öğrenim gören 545 kişi (255 kız; 290 erkek) oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kaygı Duyarlığı İndeksi-Düzeltilmiş ve Ana-Baba Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Kaygı duyarlığı ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi; kaygı duyarlığını yordayan değişkenler için adımsal çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, kaygı duyarlığı ile demokratik ebeveyn tutumu arasında anlamlı negatif; koruyucu-istekçi ve otoriter ebeveyn tutumları arasında ise anlamlı pozitif ilişkilerin olduğunu ve demokratik, koruyucu-istekçi ve otoriter ebeveyn tutumlarının kaygı duyarlığını anlamlı düzeyde yordadığını göstermiştir. This research investigated the relationships between anxiety sensitivity and perceived parenting styles of adolescents and the predictive rote of perceived parenting styles on anxiety sensitivity. The study group was composed by 545 (255 females; 290 males) students studying in different high schools in Mug la. The data were collected using the Anxiety Sensitivity Index-R, and Parental Attitudes Scale. Pearson Product-Moment Correlation analysis was employed to search for relationships between anxiety sensitivity and parenting styles; multiple hierarchical regression analysis was also used for explaining anxiety sensitivity. The findings showed that the democratic, protective-demanding, and authoritarian parenting styles were found to be significantly correlated to anxiety sensitivity and democratic, protective-demanding, and authoritarian parenting styles important predictors of anxiety sensitivity.