Özel Eğitim Öğretmenlerinin Sosyal Problem Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı özel eğitim öğretmenlerinin sosyal problem çözme becerilerinin düzeylerinin belirlenmesidir. Özel eğitim öğretmenlerinin problem çözme becerileri cinsiyet ve çalışma yılı değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmaya çeşitli illerde görev yapmakta olan 115 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan demografik form, sosyal problem çözme becerileri için D' Zurilla ve diğerleri (2002) tarafından geliştirilen ve Çekici (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan "Sosyal Problem Çözme Envanteri- Kısa Formu", kullanılmıştır. Verilerin yüzde ve frekans dökümleri alınmış ve t- testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin cinsiyete göre sosyal problem çözme özellikleri incelendiğinde; kadın öğretmenlerin daha fazla olumsuz yönelim, erkek öğretmenlerin ise daha fazla kaçınım gösterdiği bulunmuştur. Çalışma yılına göre ise sosyal problem çözme özelliklerinde anlamlı fark bulunmamıştır. The purpose of this study was to investigate the social problem-solving skill levels of special education teachers in terms of gender and seniority variables. 115 special education teachers who work in different provinces participated in this study. For demographic data, a form which was developed by researchers was used. In order to collect social problem-solving skill levels data, the Social ProblemSolving Inventory-Short Form which was developed by D' Zurilla et al. (2002) and adapted to Turkish by Ç ekici (2009) was used. According to finds from this study, female teachers reveal more negative orientation to the problems and male teachers reveal more avoidance. In terms of seniority, there is no significant difference.