Fen-Matematik ve Sosyal Alan Öğretmenlerinin Bilimin Doğasını Anlamaya Yönelik Tutumları
Abstract
Öğretmenlerin kişisel bilinç, tutum ve anlayışları ile akademik geçmişleri fen ve sosyal bilimlerin öğretimine yönelik yaklaşımlarını etkileyebilmektedir. Öğretmenlerin bilimsel süreçlerin farkında olmasını sağlamak, fen ve sosyal bilimlerin öğretim programlarının önemli amaçlarındandır. Bu çalışmada ilk ve ortaöğretim okullarındaki öğretmenlerin bilimin doğasına yönelik tutumlarını etkileyen bazı faktörler betimsel yöntem kullanılarak incelenmiştir. Bu araştırmanın örneklemi, Muğla ve merkez ilçelerine bağlı ilk ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerdir (n=398). Öğretmenlerin bilimin doğasına yönelik tutum davranışları 16 maddelik likert tipi bir tutum ölçeğiyle belirlenmiştir. Araştırmanın verileri tek yönlü varyans analizi ve t-testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucu, cinsiyetle tutum puan ortalamaları arasında erkek öğretmenler lehine anlamlı farklılaşma göstermektedir. Fen-matematik öğretmenlerinin tutum puan ortalaması ile sosyal alanlar öğretmelerinin tutum puanları ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma bulunmamaktadır. Öğretmenlerin mesleki kıdemleri ile tutum puanları arasında mesleki kıdemi yüksek olanlar lehine anlamlı farklılıklar görülmektedir. Öğretmenlerin mezuniyet durumu ile tutum puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılaşma görülmemektedir. Providing teachers to be aware of the scientific processes is one of the most important aims of science and social sciences programs. Personal beliefs, attitudes and understandings concerning the nature of science with academic background can influence their approach to science teaching and even their te­ aching behaviors. In this study, attitudes concerning the nature of science that are affected by some factors are investigated by descriptive methods. The population of in­ terest for this study is teachers who are working in schools of Muğla province and its districts (n=398). Teachers' attitudes about understanding of the nature of science, is assessed by a modified form of an existing likert scale containing 16 items. Results indicated that there is a significant difference between the gen­ der and the attitude items in male teachers' favor. There is no significant diffe­ rence between the average scores of the attitudes of science-mathematics and so­ cial sciences teachers. There is a significant difference between the teachers' pro­ fessional seniority and their attitudes in the senior teachers' favor. There is no significant difference between the teachers' academic background and their at­ titudes.