• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Fethiye Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Hemşirelik Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Fethiye Sağlık Bilimleri Fakültesi
  • Hemşirelik Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The effect of a school-based sun protection program on students' sun protection behavior in Turkey

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (1.631Mb)

Tarih

2021

Yazar

Aygün, Özcan
Karayağız Muslu, Gonca

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Aygun O, Karayağız Muslu G. The effect of a school-based sun protection program on students' sun protection behavior in Turkey. J Pediatr Nurs. 2021 Feb 18:S0882-5963(21)00033-6. doi: 10.1016/j.pedn.2021.01.030. Epub ahead of print. PMID: 33612314.

Özet

Purpose: The aim of this study was to discover whether a school-based sun protection program (SPP) developed in line with the transtheoretical model (TTM) had an impact on students in an intervention group in the stages of change of developing sun protection behavior, reducing the number of sunburns adolescents sustain, and in terms of their perceptions of pros and cons and self-efficacy, as compared to the control group. Design and methods: This study was designed as pre-/posttest control group semi-experimental research. The research was carried out with 376 adolescents in two schools. One of the schools was randomly designated as the intervention group of students and the other represented the control group. The chi-square test and the two-way repeated measures analysis of variance were used in the analysis of the data. The SPP formed the basis for the program. Results: The control group's sunscreen use and sun avoidance stages were behind and their self-efficacy mean scores significantly lower than the intervention group after the implementation of the SPP (p < .05). Conclusions: The study showed that a SPP was effective in achieving progress in the TTM for sun protection. It can be suggested that school nurses will find it useful to make use of the sun protection program. Application to practice: School nurses who provide protective healthcare services can play an effective role in reducing the exposure of children and adolescents to the sun and promoting the development of sun protection behavior in schools.

Kaynak

Journal of Pediatric Nursing

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.01.030
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8984

Koleksiyonlar

  • Hemşirelik Bölümü Koleksiyonu [38]
  • PubMed İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2082]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.