• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Tıp Fakültesi
  • Dahili Tıp Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Tıp Fakültesi
  • Dahili Tıp Bilimleri Bölümü Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anxiety and Depression Level of the Final Year Students in a Medical Faculty and Related Factors

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Article (1.085Mb)

Date

2023

Author

Pıçakıefe, Metin
Kıcalı, Raziye Ülkü
Vatandaş, Muhammet Onur
Ata, Şeyma
Akkaya, Volkan

Metadata

Show full item record

Citation

Pıçakçıefe, M., et al. "Anxiety and Depression Level of the Final Year Students in a Medical Faculty and Related Factors." Gazi Medical Journal, vol. 34, no. 1, 2023, pp. 1-9

Abstract

Aim: The purpose of this study is to examine, the relationship between of sociodemographic features, positive, negative emotions and risky behaviors of first year students in a medical faculty. Material and methods: A cross sectional analysis has been conducted in which 45 final year students were selected. Of the 45, 45 students participated, yielding a response rate of 100%. Data were collected by Beck Anxiety Scale, Beck Depression Scale and a questionnaire consisting of sociodemographic features. SPSS 22.0 package program was used to analyze the data. The data was examined by using t-test, One way analysis of variance (ANOVA), Mann-Whitney U test and, Ki-kare, p <0.05 was considered as statistically significant. Results: Among the participants 42.2% were women and 60% are studying for the Medical Specialty Exam (MSE). Anxiety was found in 55.6% of the students and depression in 40%. The anxiety scale score averages of those using anxiolytic drugs were found to be significantly higher than those who did not (p = 0.011). The Beck Depression Scale mean scores of those who were prepared for TUS (p = 0.038), those who has more than 2 months for graduation (p = 0.044), those who used anxiolytic medication (p = 0.030) and those who used antidepressant medication (p = 0.046) was significantly higher than the rest of the sample. Conclusion: Students should be monitored continuously and regularly in terms of health outcomes.
 
Amaç:Bu çalışmanın amacı bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyi ve ilişkili faktörleri incelemektir. Gereç ve Yöntemler:Kesitsel nitelikteki çalışmanın evrenini 45 son sınıf öğrenci oluşturmaktadır. 45 öğrencinin, 45’i çalışmaya katılmış, ulaşılabilirlik oranı %100’dür. Araştırmanın verileri Beck Anksiyete Ölçeği, Beck Depresyon Ölçeği ve sosyodemografiközelliklerden oluşan bir anket formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verinin değerlendirilmesinde t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Mann-Whitney U testi ve Ki-kare kullanılmış, p0.05 anlamlılık sınırı kabul edilmiştir. Bulgular:Katılımcıların %42.2’si kadın olup, %60’ı Tıpta Uzmanlık Sınavına (TUS) hazırlanmaktadır. Öğrencilerin %55,6 sında anksiyete, %40’nda ise depresyon bulunmuştur. Anksiyolitik özellikte ilaç kullananların anksiyete ölçeği puan ortalamaları, kullanmayanlara göre anlamlı ölçüde yüksek bulunmuştur (p=0.011). TUS’a hazırlananların (p=0.038), mezuniyetine 2 aydan fazla süre kalanların (p=0.044), anksiyolitik özellikte ilaç kullananların(p=0.030) ve antidepresan özellikte ilaç kullananların (p=0.046) Beck Depresyon Ölçeği puan ortalamaları diğer gruplara göre anlamlı ölçüde yüksek bulunmuştur. Sonuç:Öğrenciler sağlık sonuçları açısından sürekli ve düzenli olarak izlenmelidir.
 

Source

Gazi Medical Journal

Volume

34

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12809/10634

Collections

  • Dahili Tıp Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [691]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.