• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The long-term neurodevelopmental outcomes of infants born full-term with low birth weight

Thumbnail

Göster/Aç

Tam metin / Full text (719.5Kb)

Tarih

2017

Yazar

Tosun, Ayşe
Gürbüz-Özgür, Börte
Aksu, Hatice
Kaynak-Türkmen, Münevver

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Özet

In this study, it was aimed to evaluate the neurological developments of preschool or school-aged children together with their school successes, intelligence quotient and symptom severity of attention deficit hyperactivity disorder who were born at the 37th gestational week and above with birth weights below tenth percentile, which is called small for gestational age (SGA). A total of 74 patients with SGA and 75 healthy children were evaluated. The patients were evaluated by child neurologist and child psychiatrist. Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised, Ankara Developmental Screening Inventory, and The Turgay DSM-IV-Based Child and Adolescent Disruptive Behavioral Disorders Screening and Rating Scale (T-DSM-IV-S) were applied according to their age groups. SGA cases had been breastfed for shorter durations (p:0.004), had walked later (p<0.001), talked later (p<0.001), and had encountered more vision disorders (p:0.009) than the control group. SGA cases were determined to encounter febrile convulsions more frequently (p:0.007). SGA cases were determined to exhibit lower school success (p<0.001), were diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder more frequently (p<0.001), and their mental developments were delayed (p<0.001). In cases with SGA, inattention (p:0.004) and conduct disorder (p:0.029) subscales and the total scale scores (p:0.022) of T-DSM-IV-S were significantly lower when compared to the control group. We consider that being SGA may have a negative impact on child's behavior, attention and academic achievement in long-term.

Kaynak

Turkish Journal of Pediatrics

Cilt

59

Sayı

2

Bağlantı

https://doi.org/10.24953/turkjped.2017.02.009
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpNNU9UQXpNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/2003

Koleksiyonlar

  • Eğitim ve Araştırma Hastanesi Koleksiyonu [215]
  • PubMed İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [2082]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.