• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Teknoloji Fakültesi
  • Enerji Sistemleri Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace@Muğla
  • Fakülteler
  • Teknoloji Fakültesi
  • Enerji Sistemleri Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mapping of laminar separation bubble and bubble-induced vibrations over a turbine blade at low Reynolds numbers

Thumbnail

Göster/Aç

Özkan.pdf (20.11Mb)

Tarih

2021

Yazar

Koca, Kemal
Genç, Mustafa Serdar
Özkan, Ramazan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Koca, K., Genç, M. S., & Özkan, R. (2021). Mapping of laminar separation bubble and bubble-induced vibrations over a turbine blade at low Reynolds numbers. Ocean Engineering, 239, 109867.

Özet

A detailed experimental investigation on the mapping of the LSB formation over a turbine blade with different airfoils, and their vibration effects were considered first in this study. Wind tunnel experiments were performed on FX 84-W-150, SD7062, Clark-Y and WASP airfoils at Re = 3.5 x 10(4), Re = 7 x 10(4) and various angles of attack. Experimental arrangements consisted of detailed instantaneous and time-dependent flow visualizations, quasi-wall shear stress measurements by means of a hot-film sensor, aerodynamic force measurements with an external force balance system. It was observed that there was a strong correlation between voltage signals obtained from the hot-film sensor and the smoke-wire results. Fluctuation amplitude started to increase within the LSB especially at the aft portion due to the transition induced trapped roll-up vortices. Then, fluctuations peaked upstream of the reattachment point. It was observed that the airfoil with different thickness and camber caused the LSB (either short or long) to form, resulting in variation of aerodynamic forces with the time. This could trigger the stochastic vibrations such as flap-wise and edge-wise vibrations at the blade, causing the stochastic fatigue loads and limiting the lifespan of turbine blades.

Kaynak

OCEAN ENGINEERING

Cilt

239

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2021.109867
https://hdl.handle.net/20.500.12809/9621

Koleksiyonlar

  • Enerji Sistemleri Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu [104]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Politika | Rehber | İletişim |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreDile GöreBölüme GöreKategoriye GöreYayıncıya GöreErişim ŞekliKurum Yazarına Göre

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Politika || Rehber|| Yönerge || Kütüphane || Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.