The Impact of Sun Protection Program on the Sun Protection Behavior of Adolescents
Abstract
Background: The incidence of skin cancers is steadily increasing. In particular, because children and adolescents tend to be outdoors during the hours of most intensive sunlight, schools play an important role in establishing sun protection behavior among students. Purpose: The aim of this research was to investigate the effect of a Sun Protection Program (SPP) on the sun protection behavior of Turkish adolescents. Methods: This study was designed as pre-/posttest control group semi-experimental research. The research was carried out with 147 adolescents from years 12-15 in two schools. One of the schools was randomly designated as the intervention group of students and the other represented the control group. The study samples included 76 students in the intervention group and 71 students in the control group. Covariants were calculated in the pre-test scores and covariance analysis performed to evaluate the impact of the intervention on both groups. The SPP formed the basis for the program and consisted of 6 posters, a 12-page student handbook, 4 puzzles, educational videos, and a UV-sensitive Frisbee game. Results: The intervention group's sunscreen use and sun avoidance stages, and self-efficacy mean scores was significantly higher than those of the control group after the implementation of the SPP (p<.001). In addition, the increase in the scores on the posttest as compared to the baseline in the sunscreen stage as well as in the pros scores was found to be significant in the intervention group but not in the control group (p<.05). Conclusion: The study showed that a school-based SPP was effective in the short term in achieving progress in the Transtheoretical Model (TTM) sunscreen use stages, perceiving pros and in sun avoidance, sunscreen and hat use self-efficacy, meaning that the program may be used in schools to increase sun protection behavior. School-based, nurse-led, short-term studies encompassing group interventions are successful in developing sun protection attitudes and will be useful in the future in the context of school nursing activities. Amaç: Bu araştırmanın amacı, Güneş Koruma Programı’nın (GKP) Türk ergenlerin güneşten koruma davranışlarına etkisini araştırmaktır.
Yöntemler: Bu çalışma, ön-test / son test kontrol gruplu yarı-deneysel araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırma, iki okulda 12-15 yaş arası 147 adölesan ile yürütülmüştür. Okullardan biri rastgele yöntemle girişim grubu, diğeri ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. GKP 6 adet poster, 12 sayfalık bir öğrenci el kitabı, 4 adet bulmaca, eğitim videosu ve UV’ye duyarlı Frizbi gibi girişim materyallerinden oluşmaktadır. Çalışmada girişimin etkisini ölçmek için ön test puanları kovaryet olarak alınarak ve kovaryans analizi yapılmıştır.
Bulgular: GKP uygulandıktan sonra girişim grubunun güneş koruyucu kullanma ve güneşten kaçınma aşamaları ile öz-yeterlik puan ortalamaları kontrol grubununkinden anlamlı derecede yüksekti (p <.001). Ek olarak, girişim grubunun ön test puanlarına göre son testte güneş kremi kullanma değişim aşamaları ve yarar algısında anlamlı artış saptanırken (p<.05), kontrol grubundaki puan değişimlerinde anlamlı farklılık saptanmadı (p>.05).
Sonuç: Çalışma, okul temelli GKP’nin, Transteoretik model güneş kremi kullanma değişim aşamalarının ilerlemesinde, güneşten korunma yarar algısı, güneşten kaçınma, güneş kremi ve şapka kullanma öz yeterliliklerinin artışında kısa
vadede etkili ve öğrencilerin güneşten koruma davranışını artırmak için okullarda kullanılabilir olduğunu ortaya koymaktadır. Okul temelli girişimleri içeren, hemşire liderli, kısa vadeli olan bu çalışma, öğrencilerin güneşten koruma davranışlarının geliştirilmesinde başarılıdır ve gelecekte okul hemşireliği faaliyetlerinde kullanılabilir.
Source
Clinical and Experimental Health SciencesVolume
8Issue
3URI
https://doi.org/10.5152/clinexphealthsci.2017.588https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpjMU1UazBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/1351