Özel Eğitim Okulu Yöneticilerinin Özel Eğitim Mevzuatına Dair Görüşleri
Abstract
Araştırma, özel eğitim okulu yöneticilerinin özel eğitim mevzuatına ilişkin genel görüşlerini belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Verilerin toplanması nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde sadece özel eğitim hizmeti veren bir okulda yönetici olarak çalışma ölçütü konulmuştur. Ayrıca araştırmaya dâhil edilecek olan katılımcılar belirlenirken farklı bakış açılarına ulaşabilmek için özel gereksinimli bireylere eğitim veren zihinsel, işitme ve görme yetersizliği ve üstün yetenekliler gibi farklı kurumların yöneticileri tercih edilmiştir. Araştırmaya 10 özel eğitim okulu yöneticisi dâhil olmuştur. Katılımcılar, İstanbul, İzmir, Muğla ve Çorum illerinde görev yapmaktadırlar. Verilerin toplanması için araştırmanın amaçlarına uygun olarak görüşme soruları hazırlanmıştır. Görüşme soruları; özel eğitim mevzuatının yazım dili ve anlaşılırlığına, kapsamına, ihtiyacı karşılamasına, uygulamada zorluk yaşanmasına ve önerilere ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla beş soruyu içermektedir. Görüşmelerden biri yüz yüze yapılırken diğerleri katılımcıların farklı şehirlerde olmaları nedeniyle telefon aracılığı ile gerçekleşmiştir. Bu çalışmada elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Sonuç olarak yöneticilerin görüşlerine göre mevzuatın, yazım dili ve anlaşılırlığı, kapsamı, ihtiyaçları karşılaması ve uygulamada yetersiz olduğu belirlenmiştir The present study was conducted to illustrate the views of the special education school administrators on special education legislation. The data collection was conducted with semi-structured interview technique, a qualitative research method. The study participants included the administrators working at schools that provide special education services. Furthermore, when determining participants in the study, administrators from different institutions such as those providing education for children with intellectual, hearing and visual disabilities and gifted children are selected to identify different perspectives. Ten special education school administrators were included in the present study. The questions on the interview form, which was the data collection instrument, were designed in accordance with the study objectives. Five interview questions aimed to determine the comprehensibility of the language, the content and the capability to meet the needs of the special education legislation, the problems experienced in practice, and further recommendations. One interview was conducted face to face; the others were conducted over the phone since the participants lived in different cities. The data obtained in the present study were analyzed using descriptive analysis. The findings demonstrated that the language and comprehensibility, content and the capability to fulfill the needs of the legislation were inadequate and it was insufficient in practice