Öğretim Elemanlarının Etik İlkelere Uygun Davranma Düzeyi Üzerine Bir Araflt›rma
Abstract
Araştırmanın amacı, öğretim elemanı ve öğrenci algılarına göre eğitim fakültesi öğretim elemanlarının eğitim-öğretim ve öğrenciye karşı sorumluluklarıyla ilgili etik ilkelere uygun davranma düzeylerini ortaya koymaktır.Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde görevli 121 öğretim elemanı ve farklı programlara devam etmekteolan 339 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileriYükseköğretim Kurulu tarafından belirlenmiş olan Yükseköğretim Kurumları Etik Davranış İlkeleri temel alınarak geliştirilen veri toplama araçlarıile toplanmıştır. Veri toplama araçları, belirlenen ilkelerden öğretim elemanın eğitim-öğretim ve öğrencilere karşı sorumlulukları boyutlarıyla sınırlıdır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standartsapma ve MANOVA kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar,öğretim elemanları ve öğrencilerin öğretim elemanlarının öğrencilere karşı sorumluluklarıyla ile ilgili etik ilkelere uygun davranma düzeyine ilişkinalgılarının benzer, eğitim-öğretim sorumlulukları ile ilgili etik ilkelere uygun davranma düzeylerine ilişkin algılarının ise farklı olduğunu göstermiştir. Cinsiyet, kıdem ve akademik unvana göre öğretim elemanı algıları, cinsiyet ve akademik başarı değişkenlerine göre öğrenci algıları anlamlı bir farklılık göstermemiştir The purpose of the study is to set out the extent to which academic staff ineducation faculty comply with the ethical principles on their responsibilitiesrelated to teaching and students according to perceptions of students andacademic staff. Participants of the study were 121 academic staff and 339senior students attending different programs in Education Faculty of a stateuniversity in western part of Turkey. We collected the data by the instruments developed on the basis of “Principles of Ethical Behaviors in HigherEducation Institutions” determined by the Turkish Higher EducationCouncil. Among these ethical principles, the data collection instrumentsused in the study were limited to academic staff’s responsibilities related to teaching and students. We used weighted mean, standard deviation and MANOVA for the analysis of the data. Results showed that both academic staff andstudents have similar perceptions that academic staff in education facultycomply with the ethical principles on the responsibilities of academic staffrelated to students, while their perceptions were different for complyingwith the ethical principles on the responsibilities of academic staff related toteaching. The perceptions of academic staff in terms of sex, academic tenureand academic title, and the perceptions of students in terms of sex and academic achievement did not show significant difference
Source
Yükseköğretim DergisiVolume
7Issue
3URI
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpjek1qZzNOdz09https://hdl.handle.net/20.500.12809/7303
https://doi.org/10.2399/yod.17.020