Üstkavramsal Öğretim Etkinliklerinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Üstbilişsel Farkındalık, Biyoloji Öğrenmeye Yönelik Motivasyon ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi
Abstract
Bu araştırmada, biyoloji laboratuvar uygulamalarında fotosentez ve bitkilerde solunum konusunun üstkavramsal öğretim etkinlikleri ile yürütülmesinin Fen Bilgisi Öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık, biyoloji öğrenmeye yönelik motivasyon ve akademik başarıları üzerine etkisi incelenmiştir. Çalışma tek grup ön-son test model kullanılmıştır. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 2. sınıfta öğrenim gören ve gerçekleştirilen tüm deneylere katılan öğretmen adayları üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veriler, “Bilişötesi Farkındalık Envanteri”, “Biyoloji Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” ve “Fotosentez ve Bitkilerde Solunum Kavram Testi” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler bağımlı gruplar t-testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, biyoloji laboratuvar uygulamalarında üstkavramsal öğretim etkinliklerinin kullanımı öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıklarına, biyoloji öğrenmeye yönelik motivasyonlarına ve akademik başarılarına olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda biyoloji laboratuvar uygulamalarında soyut ve anlaşılması zor kavramların öğretiminde öğrencilerin üstbilişlerinin kavram haritası oluşturma, poster hazırlama, deneylerle ilgili sınıf ve grup tartışması yapma ve günlük yazma gibi faaliyetler ile aktif hale getirilmesi önerilmektedir. In the current study, the effect of teaching the subjects of photosynthesis and respiration in plants by means of metaconceptual activities within the context of biology laboratory applications on the pre-service science teachers’ metacognitive awareness, motivation towards learning biology and academic achievement was explored. The study was designed according to the single group pretest-posttest model. The study was conducted on the second-year students attending the Department of Science Teacher Education in the spring term of 206-2017 academic year who have participated in all the experiments conducted. The data of the study were collected by using “The Metacognitive Awareness Scale”, “The Scale of Motivation towards Learning Biology” and “Photosynthesis and Respiration in Plants Concept Test”. The collected data were analyzed through the dependent samples t-test. At the end of the study, it was found that the use of metaconceptual teaching activities in biology laboratory applications had positively affected the pre-service teachers’ metacognitive awareness, motivation towards learning biology and academic achievement. In light of this finding, it can be suggested that students should be made more active by engaging them in activities such as constructing metacognitive concept maps, designing posters, conducting group and class discussions related to experiments and writing journals in the teaching of abstract and challenging subjects during biology laboratory studies.
Source
Akdeniz Eğitim Araştırmaları DergisiVolume
12Issue
24URI
https://doi.org/10.29329/mjer.2018.147.10https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpBMk5UVTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7408