Tezsiz Yüksek Lisans Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumları
Abstract
Problem Durumu: Araştırma ile ilgili yapılan çalışmalardan bazıları incelendiğinde, genç öğretmen adayları daha tecrübeli olan öğretmenlere göre kendi konu alanlarında daha çok teknoloji kullanmaktadır. Ayrıca, tecrübeli öğretmenler sını?arında teknoloji kullanmada çok fazla istekli görülmemektedir. Cinsiyet ile teknolojiye yönelik tutum arasında farklılaşmalar olduğunu gösteren araştırmalara rastlanmaktadır. Bayanların bilgisayar kullanma, internet deneyimlerinde kendi yeterlik algılarının erkeklere göre daha dezavantajlı görülmektedir. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarını belirlemektir. Araştırmada fen-matematik alanları ile sosyal alanlardaki öğrencilerin tutumlarının farklılaşıp farklılaşmadığının incelenme nedeni, öğrencilerin önceki yaşantılarının teknolojiye yönelik tutumlarını etkileyip etkilemediğini test etmektir. Bu amaçla araştırmada öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının bölümlerine, cinsiyetlerine, geçmişteki matematik ve fen dersleri ile ilgili başarı algılarına ve teknoloji konusunda kendi yeterlik algılarına göre değişip değişmediği sorularına cevap aranmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışma ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği programına devam eden; matematik, ?zik, kimya, biyoloji, tarih, felsefe, Türk dili ve edebiyatı eği- timi bilim dallarındaki 184 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada ölçme aracı olarak teknolojiye yönelik tutum ölçeği (PATT: Pupils’ Attitude Towards Technology) kullanılmıştır. Verilerin analizi, ortalamalar arasındaki farka yönelik olarak t testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: Araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının olumlu olduğu görülmektedir. Araştırma bulgularında, fen-matematik alanlar öğretmen adayları, sosyal alanlara göre teknolojiye yönelik olarak daha olumlu tutuma sahiptir. Tutum ortalamaları arasında cinsiyete göre anlamlı farklılaşma görülmemektedir. Bulgular, öğretmen adaylarının geçmiş fen ve matematik derslerine yönelik başarı algılarının te- knolojiye yönelik tutumlarını etkilediğini göstermektedir. Geçmişteki matematik ve fen dersleri ile ilgili başarılarını ortalamanın üzerinde algılayan öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutum puan ortalaması, başarılarını ortalamanın altında algılayan öğretmen adaylarına göre farklılık yarattığı görülmektedir. Öneriler: Bu nedenle öğrencilerin bulundukları alan ne olursa olsun teknolojiyi, öğrenme ve öğretme sürecinin bir öğesi görmesi, teknolojiye yer ve değer vermesi, öğrencilerin teknolojiye yönelik olumlu tutum geliştirmelerine yardım edebilir. Teknoloji, teknoloji kullanma ile ilgili bilgilendirmelerin yapılması ve teknolojinin öğrenme-öğretme süreçlerinde kullanması öğrencilerin teknolojiye yönelik daha az olumsuz tutum geliştirmelerine neden olabilir.