SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENME STİLLERİ İLE ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Abstract
Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesinde 1. ve 4. sınıfa kayıtlı 111 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri ile California Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği (CCTDI) kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programında frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Mann-Whitney U testi ve Spearman korelasyon katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sırasıyla en fazla ayrıştıran ve özümseyen öğrenme stiline sahip oldukları belirlenmiştir. Adayların eleştirel düşünme eğilimleri ortanın biraz üstünde yüksek düzeydedir. Adaylar eleştirel düşünme eğilimi ölçeğinde en yüksek puanı açık fikirlilik alt ölçeğinden almışlardır. Adayların eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasında da anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Elde edilen bulgulara göre çalışmanın sonunda öneriler getirilmiştir. In this study, the relationship between learning styles and critical thinking tendencies of social studies teacher candidates was investigated. The sample of the study is composed of 111 teacher candidates at social studies teacher education programme in Muğla Sıtkı Koçman University. It is a descriptive study in relational survey model. Kolb Learning Styles Inventory and California Critical Thinking Tendency Scale (CCTDI) were used as data collection tools. The data were analyzed through, Mann-Whitney U test and Spearman correlation analyses with SPSS 22 package program and, frequency, percentage, arithmetic average and standard deviation is presented as well. According to the findings of the study, it was determined that most of the social studies teacher candidates had converging and assimilating learning styles. Critical thinking tendencies of candidates are slightly higher than average. Candidates received the highest score from the open-minded subscale in the critical thinking disposition scale. Critical thinking tendencies and learning styles of the candidates do not differ significantly according to gender and class level variables. In addition, no significant relationship was found between the learning styles of social studies teacher candidates and their critical thinking tendencies. According to the results of the study, various suggestions were made.