BİR TIP FAKÜLTESİ BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYODEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ, OLUMLU, OLUMSUZ DUYGULARI VE RİSKLİ DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Abstract
Objective: The purpose of this study is to compare, the relationship between of sociodemographic features, positive, negative emotions and risky behaviors of first year students in a medical faculty. Material and Method: A cross sectional analysis has been conducted in which 70 first year students were selected. Of the 70, 67 students participated, yielding a response rate of 95.7%. Data were collected by Positive-Negative Experiences Scale, Risky Behaviours Scale and a questionnaire consisting of some variables. SPSS 20.0 package program was used to analyze the data. The data was examined by using t-test independent samples and One way analysis of variance (ANOVA), p<0.05 was considered as statistically significant. Results: Among the participants 40.9% were girls and 59.1% were boys. According to analysis, family's income (p=0.001) significantly increases the frequency of negative communication with friends (p=0.016); and family (p=0.048), as well as negative emotions of students. Conclusion: Students should be monitored continuously and regularly in terms of health outcomes. Amaç: Bu araştırmanın amacı, bir tıp fakültesi 1.sınıf öğrencilerinin sosyodemografik özellikleri, olumlu, olumsuz duyguları ve riskli davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Materyal ve Metot: Kesitsel nitelikteki çalışmanın evrenini 70 birinci sınıf öğrenci oluşturmaktadır. Yetmiş öğrencinin, 67’si çalışmaya katılmış, ulaşılabilirlik oranı %95,7’dir. Araştırmanın verileri Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği, Riskli Davranışlar Ölçeği ve bazı değişkenlerden oluşan bir anket formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Verinin değerlendirilmesinde bağımsız gruplarda t test ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış, p<0,05 anlamlılık sınırı kabul
edilmiştir. Bulgular: Katılımcıların %40,9’i kız ve %59,1’si erkek öğrencidir. Analize göre, ailenin geliri (p=0,001), arkadaşlarıyla olumsuz iletişimi (p=0,016) ve ailesiyle olumsuz iletişimi (p=0,048) öğrencilerin olumsuz duygularla karşılaşma sıklığını anlamlı olarak artırmaktadır.
Sonuç: Öğrenciler sağlık sonuçları açısından sürekli
ve düzenli olarak izlenmelidir.