Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bölümde Okumaya Başladıktan Sonra Kitap Okuma Durumlarında Meydana Gelen Değişimler
Özet
Aile, çevre, okul ve öğretmen okuma alışkanlığının kazanılmasını/ gelişmesini etkileyen unsurlardandır. Özellikle Türkçe öğretmenleri okuma alışkanlığı kazandırmada büyük sorumluluk taşımaktadırlar. Bu nedenle Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlığı edinmiş ve bu alışkanlığı kazandırabilecek düzeye gelmiş olarak bölümlerinden mezun olmaları beklenir. Çalışmada Türkçe öğretmenliği bölümünün öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanları üzerinde olumlu etkisi olup olmadığını ortaya koymak amacıyla, öğretmen adaylarının bölümde okumaya başlamadan önceki ve sonraki "kitap okuma alışkanlığı kazanımlarına sahip olma oranları" karşılaştırılacaktır. Tarama modeli kullanılan çalışmanın örneklemini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 161 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler anket yoluyla elde edilmiş, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Türkçe öğretmenliği bölümünde okumaya başladıktan sonra öğretmen adayları arasında "okuma saatleri düzenleme" haricinde tüm kazanımların yerleşmiş durumda olduğu (%70) saptanmıştır. Buna göre en büyük artış, kütüphane kullanma alışkanlığında, en az artış ise bölüm öncesi dönemde de yüksek orana sahip olan "okuduğu kitapla ilgili duygu ve düşüncelerini paylaşma alışkanlığı"nda gerçekleşmiştir. İstatistiksel olarak "farkı türlerde metin okuma" kazanımı dışında iki dönem arasındaki farkların anlamlı olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının tamamına yakını kitap okuma alışkanlığının meslekleri için gerekli olduğunu ve okudukları bölümün kitap okuma alışkanlıklarını olumlu etkilediğini belirtmişlerdir. Sonuç olarak, Türkçe öğretmenliği bölümlerinin öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığı üzerinde olumlu etkisi olduğu saptanmıştır Family, environment, school and teacher are the essential elements for gaining and developing reading habits. Especially Turkish teachers have great responsibility for gaining reading habits. Thats why Turkish teacher candidates should have reading habits and they are expected to graduate from department with the ability of bringing reading habits to the other people. On this survey ‘’the percentages of candidate teachers reading habits’’ before and after studying at the department will be compared with the aim of revealing whether Turkish Teaching Department have a positive effect for candidates reading habits or not. 161 Turkish teacher candidates from Muğla Sıtkı Koçman University Education Faculty Turkish Education Department in 20152016 Educaton Year forming sample for this Survey Model Study. Data is collected by questionnaire and analysed with Content Analyse Method. After starting to study at Turkish Teaching Department, it is determined that except ‘’organising reading hours’’all acquisitions are gained among teacher candidates. (%70) Its also defined that the differences between two terms were statistically significant. Almost all the teacher candidates indicated that reading habit was necessary for their profession(job), they also specified that the department they study affect their reading habits positively. In conclusion, it is stated that Turkish Teacher Departments have affirmative effect on candidate teachers reading habits
Kaynak
Turkish Studies (Elektronik)Cilt
12Sayı
4Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpjNE1EazBOQT09https://hdl.handle.net/20.500.12809/6509