Spor Lisesi Öğrencilerinin Okul İklimi Algıları ile Spora Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki
Özet
Bu araştırmanın genel amacı, spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Özel amacı ise spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini 2018- 2019 eğitim-öğretim yılı itibariyle Türkiye genelinde yer alan 74 spor lisesinde öğrenim gören 17.544 öğrenci, örneklemini ise rastgele örnekleme yoluyla velisinin iznini alarak çalışmaya katılan 449 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları olarak, öğrencilerin okul iklimi ile ilgili algılarını öğrenmek amacıyla Okul İklimi Ölçeği (Çalık ve Kurt, 2010), spora yönelik tutumlarını öğrenmek amacıyla Spora Yönelik Tutum Ölçeği (Şentürk, 2015) ve çeşitli demografik bilgilerinin öğrenilmesi amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada örneklem grubunun demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak için öncelikle bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizleri uygulanmıştır. Örneklem grubundan elde edilen verilerin arasındaki ilişkilere korelasyon, örneklem grubunun okul iklimi algılarını etkileyen faktörlerin tespiti için de regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışmayı genel hatları ile sonuçlandıracak olursak spor lisesi öğrencilerinin spora yönelik tutumları arttıkça okul iklimi algılarının da olumlu yönde arttığı tespit edilmiştir. Literatürde yer alan çalışmalar ile karşılaştırıldığında çalışmaya katılım sağlayan spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algılarının düşük, spora yönelik tutum düzeylerinin ise yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sporcu lisansına sahip, milli takım hayali kuran, okul takımlarında yer alan, şiddet olayı yaşamayan, akademik başarısı yüksek, okulun sahip olduğu spor tesis ve malzemelerinden memnun olan, beden eğitimi öğretmenini sportif olarak yeterli bulan ve okulunu terk etmeyi kesinlikle düşünmeyen öğrencilerin okul iklimi algılarının olumlu yönde olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to investigate the relationship between school high school students' attitudes towards sports and their attitudes towards sports. Their special purpose is to determine the factors affecting the school climate perceptions and the attitudes of sports high school students towards sports. The study population was 17.544 students in the 2018-19 educational year in 74 sports high schools located in Turkey. The sample consisted of 449 students who participated in the study by random sampling and taking the permission of their parents. In this study, relational survey model was used to determine the relationship between sports high school students' school climate perceptions and their attitudes towards sports. As the data collection tools of the research, School Climate Scale (Çalık and Kurt, 2010) to learn students' perceptions about school climate, Sports Attitude Scale (Şentürk, 2015) to learn their attitudes towards sports and personal information form prepared by the researcher to learn various demographics were used. In order to understand whether the sample group differentiated according to demographic characteristics, independent samples t test and one-way variance analyzes were applied first. Correlation analysis was performed to determine the relationships between the data obtained from the sample group. Regression analysis was performed to determine the factors affecting the school climate perceptions of the sample group. If we conclude the study with general lines, it is determined that school climate perceptions have increased positively as sports high school students' attitudes towards sport increase. When compared with the studies in the literature, it was determined that the students 'sports school students' perception of school climate was low and their attitudes towards sports were high. Students who have an athlete's license, dreaming of the national team, not having violence, having academic success, being satisfied with the sports facilities and materials of the school, finding the physical education teacher as sporty enough and not thinking about leaving the school positively direction.
Kaynak
SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİCilt
17Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.33689/spormetre.580852https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpFek5URTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6570