• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretmen Adaylarının Eğitime Yabancılaşma Durumlarının Eğitim Programları Çerçevesinde İncelenmesi

Date

2017

Author

Uşun, Salih
Altan, Bilge Aslan

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının eğitime olan yabancılaşma durumlarını farklı değişkenlere göre belirlemek ve eğitim programlarının bu yabancılaşma durumuna nasıl yansıdığını öğretmen adaylarının görüşleri ile incelemektir. Araştırma aradığı cevaplar itibari ile nicel ve nitel verilere aynı anda ihtiyaç duyduğundan karma araştırma yöntemlerinden Araştırmanın evrenini Ege Bölgesi'nde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmuştur. 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Eğitim Fakültesi'nin Sosyal Bilgiler, İngilizce, Almanca, Matematik ve Türkçe Öğretmenliği ve Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik lisans programlarında öğrenim gören 3. sınıf öğretmen adayları, eleman örnekleme yaklaşımı ile araştırmanın örneklemi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda ortaya çıkan bulgulara göre, öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri fakülteye yabancılaşma durumlarının "orta" düzeyde olduğu belirlenmiştir. Yabancılaşma durumunun arkasında öğretmen adaylarının görüşlerine göre farklı değişkenlerin etkisinden söz etmek mümkün olsa da bu çalışmada yabancılaşmanın eğitim programlarından nasıl etkilenmekte olduğu inceleme konusu yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara bakıldığında ise eğitim programlarının göz ardı edilemeyecek bir gerekçe olarak sunulduğu gözlenmiş ve ilgili konuda önerilerde bulunulmuştur.
 
The aim of this study is to determine prospective teachers' alienation levels regarding different variables and examine the effects of teacher education curricula on prospective teachers' alienation levels. The study was based on mixed method and conducted on converging parallel design. The population of the study was determined as prospective teachers studying in a Faculty of Education in a state university located in Aegean region. Junior year prospective teachers from Social Sciences Education, English Language Teaching, German Language Teaching, Maths Education, Turkish Language Teaching, Psychological Counseling and Guidance undergraduate programs in 2016-2017 academic year were selected as the sample of the study through stratified sampling. Based on the results, it was found that the level of alienation for prospective teachers was determined as medium level. It is possible to make a list of background reasons for the alienation, the reasons regarding curricula were taken into consideration in this study. In the light of the results, curriculum based reasons were found critically important in alienation and related discussion and recommendation were presented.
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

12

Issue

33

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpjNE16UTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6630

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.