3. ve 4. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerde Söz Dizimi
Özet
Ders kitabı, programda yer alan hedeflere yönelik konuların işlendiği; öğrencilere bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlayan temel kaynaklardan biridir. Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler; öğrencide estetik duygular uyandırmak, öğrencilere ana dili sevdirmek ve dil bilinci kazandırmak, dile ait kuralları benimsetmek ve bu kuralların kalıcı bir şekilde uygulanmasına yardımcı olmak, bilgi ve duygu bakımından öğrenciyi geliştirmek, ait oldukları kültüre ve değerlere karşı ilgi uyandırmak, çeşitli mesajlar vererek onları eğitmek hususlarında büyük bir önem arz etmektedir; çünkü Türkçe derslerinde, metinlerden hareket ederek temel dil becerileri (okuma, yazma, konuşma, dinleme) kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, iki farklı yayın evi (Özgün Matbaa, Engin Yayıncılık) tarafından hazırlanan ve Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından tavsiye edilen, ilköğretim 3. ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki üç ortak temaya (Birey ve Toplum, Atatürk, Değerlerimiz) ait metinleri, söz dizimi bakımından incelemektir. Doküman analizi ile yapılan bu çalışmada, 3. ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde bulunan anlamlı birimler tespit edilmiş; elde edilen veriler nitelik ve nicelik yönlerinden karşılaştırılmıştır Course book is a main resource that includes topics of the program and aims to make students gain knowledge, skills, and habits. Texts in the Turkish Language course books have a vital role in raising esthetic emotions, making students love their mother tongue, raising consciousness in language, teaching rules of that language and helping those rules to be permanent, developing students in terms of knowledge and emotions, arousing interest in their culture and values, and educating them by giving various messages. The reason is that in Turkish Language classes, basic linguistic skills (reading, writing, speaking, and listening) are thought through those texts. The aim of this study is to examine the texts that are found in the 3rd and 4rh grade Turkish Language course books and including three common themes (Individual and the Society, Atatürk, Values) in terms of syntax. The course books are published by two different publishing houses (the names of the publishing houses are Özgün and Engin) and are recommended by the Ministry of Education and the Board of Education and Discipline. Meaningful patterns in the texts of 3rd and 4th grade course books were determined through document analysis and the results were compared in terms of quality and quantity
Kaynak
Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
19Sayı
1Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpZd05EZ3pNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12809/6676