• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yabancı Dil Eğitiminde Kültürlerarası Farklılıklar ve Kültür Temelli Sorunlar Konusunda Öğretmen Adaylarının Farkındalık ve Duyarlılıkları

Date

2016

Author

Dellal, Nevide Akpınar
Turan, Seher

Metadata

Show full item record

Abstract

Kültürlerarası iletişimin kaçınılmaz olduğu bir dünyada, bireylerin birbirleriyle hem dilsel hem de kültürel açıdan doğru iletişim kurabilmesi çok önemlidir. Toplumların birbirlerini doğru anlamasına ve sorunsuz bir kültürel iletişimin gerçekleşmesine, yabancı dil eğitimi önemli bir katkı sunabilir. Çok kültürlüğün ve buna bağlı olarak yabancı dilin öneminin arttığı günümüzde, yabancı dil öğretimine gerekli önemin verilmesi ve nasıl daha verimli ve başarılı bir yabancı dil dersi gerçekleştirilir konusu üzerinde durulması gerekir. Fakat bunu yaparken, amaç sadece yabancı dili öğretmek olmamalı, ülkelerin ve kültürlerin birbirini doğru anlaması ve değerlendirilmesi için katkı da sağlanmalıdır. Yabancı dil dersi yabancı kültürle de karşılaşmanın doğrudan gerçekleştiği yerdir ve bu nedenle kültürlerarası içerikler bugün yabancı dil eğitiminin merkezine oturmuştur. İletişimin sadece dilsel açıdan gerçekleştirilebiliyor olması yeterli değildir, kültürel ve sosyal açıdan da sorunsuz bir iletişimin kurulabilmesi gerekir. Yabancı dil derslerinde kültürlerarası sorunlara neden olan durumlar ve farklılıkların özellikle vurgulanması ve buna uygun öğretme yöntemlerinin ele alınması sayesinde, bu sorun olan durumlar olumlu sonuçlar doğuracak işlevsel bir hale dönüştürülebilir. Bu çalışmada, Almanca derslerinde "Yabancı Dil Dersinde Kültürlerarası Farklılıklar ve Kültür Temelli Anlaşmazlık Sorunları"nın ele alınıp alınmadığı ve öğretmen adayı öğrencilerin bu konuyla ilgili farkındalık düzeyleri araştırılmıştır. Öğretmen adaylarının neredeyse tamamı yabancı dil derslerinin, kültürlerarası önyargıları ve anlaşmazlık durumlarının ortadan kaldırılması açısından önemli olduğu konusunda hemfikir olduğu belirlenmiştir. Adaylar, gerekçelerini anlamlı bir şekilde bildirerek bu konuda son derece bilinçli olduklarını ortaya koymuşlardır.
 
Intercultural communication is inevitable in a world where individuals can communicate with each other both linguistically and culturally; this is very important. The right of communities to understand each other and the realization of a seamless cultural communication in foreign language education may offer an important contribution. Nowadays multiculturalism and related to that, the importance of foreign languages increases. For that reason, considering the importance of foreign language teaching more efforts should be spent on focusing on the issue of how foreign language teaching can be carried out more effectively and successfully. But to do this, the aim should not only be to teach a foreign language, but also to contribute to the right of countries and cultures to understand and evaluate each other. Foreign language lessons are a location where foreign cultures are encountered, therefore intercultural contents should be placed in the centre of foreign language education. Communication can be performed only linguistically, on top of which, it is also necessary to be able to communicate free of problems related to both culture and society. These conflict issues can be changed into functional issues thanks to particularly emphasized cases. Further, differences causing intercultural conflict in foreign language lessons can be dealt with by utilising suitable teaching methods. In this study it was analysed whether or not “Intercultural Differences and Culture-based Conflict Problems in Foreign Language Courses” were dealt with in German lessons. It was observed that almost all of the participants agree on the point that foreign language is important for removing prejudices and conflicts between cultures. By reporting about their reasons in a meaningful way, candidates have proven that they are extremely conscious about this case
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

11

Issue

18

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpjMU1UTXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6772

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.