Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Dışlanma ile Saldırganlık Arasındaki İlişkide Sosyal Yabancılaşmanın Aracı Rolü
Özet
Saldırganlık davranışının ardında yatan nedenler gizemini korumakla beraber bu davranışın ortaya çıkmasında etkili olan psikolojik faktörlerin araştırıldığı çalışmalar gün geçtikçe artmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal dışlanma, sosyal yabancılaşma ve saldırganlık puanları arasındaki ilişkiyi incelemek ve üniversite öğrencilerinin sosyal olarak dışlanmalarının sosyal yabancılaşma ile saldırganlık arasındaki ilişkide aracılık rolü üslenip üstlenmediğini ortaya koymaktır. Bu amaçlarla, yaş ortalaması 21.45 olan 546 üniversite öğrencisinden (351 kadın; 195 erkek) veri toplanmıştır. Veri toplamak amacıyla Sosyal Dışlanma Ölçeği, Saldırganlık Ölçeği ve Sosyal Yabancılaşma Ölçeği arasındaki ilişkileri belirleyebilmek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve sosyal yabancılaşmanın sosyal dışlanma ile saldırganlık arasında aracılık rolünü belirleyebilmek için yol analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinde sosyal dışlanma ile saldırganlık (r=.13) ve sosyal yabancılaşma arasında (r=.33) ve saldırganlık ile sosyal yabancılaşma arasında (r=.27) pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Ayrıca, yapılan yol analizi sonucunda sosyal dışlanma ile saldırganlık arasındaki ilişkide sosyal yabancılaşmanın tam aracı rolü üstlendiği görülmüştür. Bulgular literatür ışığında tartışılmış ve yorumlanmıştır The reasons behind the aggressive behavior are increasingly being studied, while the mystery is being preserved, as well as psychological factors that are effective in the development of this behavior. The purpose of this study is to examine the relationship between university students' social exclusion, social alienation and aggression scores. It is also to show whether the social exclusion of university students has a mediating role in the relationship aggression. Data were collected from 546 university students (351 women, 195 men) with a mean age of 21.45. Social Exclusion Scale, Aggression Scale and Social Alienation Scale were used to collect data. The Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient and path analysis were used to determine the relationships between the variables in the study. According to the findings, there is a significant positive relationship between social exclusion and aggression (r=.13) and social alienation (r= .33) and aggression and social alienation (r= .27) in university students. In addition, in the relationship between social exclusion and aggression social alienation has a full mediating role. Findings are discussed and interpreted in the light of the literature
Kaynak
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
0Sayı
43Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpNNU9UVTRPQT09https://hdl.handle.net/20.500.12809/6818