Investıgatıon of Attentıon And Decısıon-Makıng Propertıes in 11-16 Years Old Chıldren Playıng Badmınton Sport As A Sportıve Recreatıon Actıvıty
Özet
The aim of this study is to investigate the attention and decision-making characteristics of 11-16 years old children who play Badminton as a sportive recreation activity. In the 2018-2019 academic year, 201 secondary school and high school students with a mean age of 13.18 ± 1.76 studying in different schools in the province of Muğla and engaged in Badminton sport as a recreational recreation activity joined to this survey voluntarily. In addition to the personal information form prepared by the researcher, Bourdon Attention Test (1955) was used to determine attention levels, and Adolescent Decision-Making Scale (EIBS) developed by Mann, Harmoni and Power (1989) was used to determine decision-making skills. Frequency analysis, Kruskal Wallis Test, t test, ANOVA and pearson correlation and regression analysis were used to evaluate the data. As a result, it was found that the level of attention and self-esteem of the students differed significantly according to family income. It is a remarkable finding that students, whose monthly income is low, have high levels of self-esteem. Significant relationship was found between students' sleep time and indifference dimension of decision making. We can say that students who have a short sleep time act unconcerned when they need to decide. We can say that the age, sports age and income level of the students affect the attention level of students. It has been found that attention quality decreases as the indifference and avoidance of responsibility, which are sub-dimensions of decision-making skills, increase. Bu araştırmanın amacı, sportif rekreasyon faaliyeti olarak badminton sporunu yapan 11-16 yaş çocuklarda, dikkat ve karar verme özelliğinin incelenmesidir. Araştırmaya, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Muğla ilinde farklı okullarda öğrenim gören, sportif rekreasyon faaliyeti olarak badminton sporu ile uğraşan yaş ortalaması 13.18 ± 1.76 olan, 201 ortaöğretim ve lise öğrencisi gönüllü katılmıştır. Öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu yanında, dikkat düzeylerini belirlemek için Bourdon Dikkat testi (1955), karar verme becerilerini belirlemek için Mann, Harmoni ve Power (1989) tarafından geliştirilen Ergenlerde Karar Verme Ölçeği (EKVÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, frekans analizi, Kruskal Wallis Testi, t testi, ANOVA ve pearson korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin dikkat düzeyi ve özsaygı düzeyinin aile gelir durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Aylık geliri düşük olan öğrencilerin özsaygı düzeylerinin yüksek olması dikkat çekici bir bulgudur. Öğrencilerin uyku süreleri ile karar verme becerisi umursamazlık boyutu arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Uyku süresi kısa olan öğrencilerin karar vermesi gereken durumlarda umursamaz davrandığını söyleyebiliriz. Öğrencilerin yaşı, spor yaşı ve gelir durumunun dikkat düzeyini etkilendiğini söyleyebiliriz. Karar verme becerisi alt boyutları umursamazlık ve sorumluluktan kaçma özelliği arttıkça dikkat düzeyinin de azaldığı tespit edilmiştir.
Kaynak
SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİCilt
18Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.33689/spormetre.577590https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpZeU1EazNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6845