Türkiye'deki Öğrencilerin Öğrenme Fırsatları ve Matematik Performansları Arasındaki İlişki
Özet
Türkiye'deki öğrenciler arasında büyük bir matematik başarısı farkı bulunmaktadır. Öğrenciler arasındaki bu matematik performansı farkını azaltabilmek için öncelikle matematik performansı ile ilişkili faktörlerin ortaya çıkarılması gerekmektedir. Okullarda sunulan öğrenme fırsatları farklılıklarının matematik performansı ile ilişkili olabileceği düşünülmektedir. PISA verisi gibi standart veriler kullanılarak, öğrenme fırsatları ve matematik performansı arasındaki ilişkinin incelendiği ve öğrenme fırsatlarının sosyoekonomik statüye göre farklılık gösterip göstermediğinin araştırıldığı bir çalışma Türkiye'de bulunmamaktadır. Türkiye'deki öğrencilerin PISA 2012 verisi kullanılarak yapılan çoklu regresyon analizi ve MANOVA analizi sonuçları göstermektedir ki, öğrenme fırsatları ile matematik performansı arasında bir ilişki bulunmaktadır. PISA kapsamında öğrenme fırsatları, içerik, öğretim uygulaması ve öğretim kalitesi boyutları ile ölçülmektedir. Bu çalışmada elde edilen bulgulara göre, matematik performansındaki varyansın en önemli kısmını içerik boyutu açıklamaktadır. Sosyoekonomik statüsü düşük olan öğrencilerin, sosyoekonomik statüsü yüksek olan öğrencilere göre daha az öğrenme fırsatlarına sahip oldukları da bu çalışma kapsamında görülmüştür. Ayrıca, Türkiye'deki öğrencilere sunulan öğrenme fırsatları, OECD ortalamasından ve PISA'da en başarılı ülke olan Singapur'dan çok daha fazla çeşitlilik göstermektedir. There is a big mathematics achievement gap among students in Turkey. Investigating relationship between opportunities to learn and mathematics performance could help to minimize the achievement gap. There is no major study in Turkey using standard datasets as PISA that investigate relationship between opportunities to learn and mathematics performance, and differentiation of opportunity to learn. The results showed that there is a relationship between opportunities to learn and mathematics performance in Turkey according to PISA 2012 dataset. Opportunity to learn in PISA is measured as content, teaching practices and teaching quality dimensions and it is seen that content dimension explains the majority of variances in mathematics performance. Students who come from socioeconomically disadvantaged families get lower opportunity to learn. Additionally, there is a huge variation in terms of opportunity to learn in Turkey as compared to OECD countries and Singapore, the most successful country of PISA 2012, which means that there is also opportunity to learn gap among students in Turkey.
Kaynak
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiCilt
13Sayı
36Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpFNE1qUXhNUT09https://hdl.handle.net/20.500.12809/6871