• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?

Date

2018

Author

Karabulut, Ali Naci
Kırkbeşoğlu, Nagehan

Metadata

Show full item record

Abstract

İnternet, toplum hayatının diğer pek çok yönü gibi tüketim alışkanlıklarını da önemli ölçüde değiştirmiştir. Bugün tüketicilerin deneyimledikleri ürünler, hizmetler ve markalar hakkında yaptıkları çevrimiçi yorumlar, hiç tanımadıkları diğer tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde güçlü bir etkileyicidir. Akademik literatürde yaygın biçimde “eWOM” olarak adlandırılan bu bilgi paylaşım mekanizmasının, ürün ve hizmetler hakkında güvenilir bilgiler sunarak, tüketicinin daha bilinçli ve akılcı davranmasına yardımcı olduğu kabul edilmektedir. Tüketicileri, firma mesajlarının tekelindeki klasik pazarlama iletişiminin pasif bir üyesi olmaktan kurtaran bu yeni olgu, genel olarak tüketici lehine işlemektedir. Ne var ki yapısı gereği eWOM’un kontrolü, diğer pazarlama iletişimi mecralarından zordur. En az diğer pazarlama mecraları kadar etkili olmasına rağmen henüz çok yeni olması ve üzerinde herhangi bir yasal denetimin bulunmaması, eWOM’u manüplasyona açık ve tüketiciyi yanıltarak çeşitli zararlara uğratabilecek bir mecra haline getirmektedir. Çalışmada eWOM’un etki kapasitesini, güvenilirliğini, yanıltıcılığını ve hukuki gereksinimlerini sorgulamak üzere bir literatür taraması yapılarak eWOM için bazı yasal düzenlemeler önerilmiştir.
 
The Internet has changed the consumption habits such as many other aspects of community life. Today, online comments of the consumers about the products, services and brands which they experienced is a powerful influencer on the purchasing behavior of other consumers, even they don’t know them personally. It is believed that this information sharing mechanism, which commonly termed as “eWOM” in the academic literature, is helpful for the consumers to be more conscious and rational by providing credible information about products and services. This new phenomenon, which saves consumers from being a passive member of the classical marketing communication that is under the monopoly of company messages, is operating in favor of the consumer in general. However, eWOM's control is more difficult than other marketing communication channels inherently. Although it is as effective as the other marketing channels, because of being still very new and deprived of legal control, making eWOM a communication channel which is open to manipulation and which can mislead the consumer and can cause various damages. In this study, a literature review was conducted to examine the impact capacity, credibility, misleading and legal requirements of eWOM and some legal arrangements were proposed.
 

Source

İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

17

Issue

34

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpRMU5EazRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6911

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.