• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sosyotropik-Otonomik Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi

Date

2016

Author

Pako, Nezihe Uğurlu Yüksel

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Araştırmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin sosyotropik ve otonomik kişilik özelliklerini değerlendirmektir. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı bir çalışma olup, 2012-2013 yılında Muğla ili merkezindeki lise son sınıfta okuyan 390 öğrenciyle geçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak tanıtıcı özelliklerini belirlemek için anket ve Sosyotropi-Otonomi Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada, öğrencilerin puan ortalamaları; sosyotropi de 68.50±15.60, onaylanmama kaygısında 20.13±6.83, ayrılık kaygısında 33.09±7.83, başkalarını memnun etmede 15.29±3.88, otonomide 77.25±14.45, kişisel başarıda 32.84±6.75, özgürlükte 30.31±6.11, yalnızlıktan hoşlanmada 14.09±4.75 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin ölçekten almış oldukları puan ortalamalarına göre bazılarının sosyotropi, bazılarının ise otonomi puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Sosyotropi alt ölçeğinde yer alan onaylanma kaygısı, ayrılık kaygısı, başkalarını memnun etme; otonomi alt ölçeğinde bulunan, kişisel başarı, özgürlük, yalnızlıktan hoşlanma faktörleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Cinsiyetler arasında kızlarda sosyotropi, erkeklerde ise otonominin yüksek olduğu tespit edilmiştir.
 
Objective: The purpose of this study was to evaluate the sociotropic and autonomic personality characteristics of high school seniors. Method: This basic aim, students, concerned the approval, the separation anxiety, to please others, personal success, freedom and loneliness like the situation with the family atmosphere was looking at the relationship between living situations of conflict. The research is a descriptive study, 2012-2013 In the last year of high school studying in Muğla center have been done with 390 students. Data collection tool as questionnaire to determine the identifying characteristics and Sociotropy-Autonomy Scale was used. Results: In the study, the mean scores of students; sociotropy at 68.50± 15.60, In disapproval concerns 20:13± 6.83, the separation anxiety 33.09± 7.83 15.29± 3.88, to please others 15.29± 3.88; autonomy in 77.25± 14.45; personal achievement 32.84± 6.75, the freedom of 30.31± 6:11, like the solitude was found to be 4.75± 14:09. Some of the students was determined the high points sociotrop of they have that high points of autonomy according to the average score received from the scale. Conclusion: As a result of a significant relationship between students sociotropic-autonomic personality characteristics it has been demonstrated. Located in anxiety subscale Sociotropy approval, separation anxiety, to please others; Located in the subscale autonomy, personal success, freedom, a statistically significant association was detected between factors like loneliness. Sociotropy in girls between the sexes, men were found to have high autonomy.
 

Source

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi

Volume

19

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpVNU16WXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/6925

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.