• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Antik Liberalizm mi yoksa Modern Sofizm mi?

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (354.0Kb)

Date

2006

Author

Türe, Celal Fatih

Metadata

Show full item record

Abstract

Antik Yunan dünyasının sofistleri, insanı ve insanla ilişkili kavramları düşüncenin odak noktasına oturtan ilk düşünürlerdir. Başarılı insanı mutlu insan olarak algılayan sofistler, yaşama pratik ve pragmatik bir anlam yüklerler. Bu bağlamda bireysel çıkar doğrultusunda bilginin subjektifliği, gerçeğin rölativizmi, bir sözleşme ürünü olan devletin araçsallığı sofizmin temel savlarıdır. Bireysel özgürlüğü en temel değer olarak alan klasik liberalizmde de, insan iradesinin ürünü olan devlet, amaç değil araçtır. Bu çerçevede insanların özellikle yaşama, özgürlük ve mülkiyet haklarını koruyan, kendini hukukla sınırlandıran, güvenlik ve adalet dışındaki alanları bireylerin serbest girişimlerine bırakan ve dolayısıyla bireylerin çıkarları ile kendi çıkarı örtüşen devlet düşüncesi de liberalizmin temel savıdır. Sonuçta aralarında ikibin yılı aşkın bir zaman farkı bulunmasına karşın, sofizm ile liberalizmin insan, birey, özgürlük ve devlet algılamalarında şaşırtıcı bir benzerlik vardır.
 
Sophists of Ancient Greece& #8217; s world were the first thinkers who placed the focus of thought the human and the concepts related to human. Sophist observing successfull human as happy human load life wish practical and pragmatic. Meaning subjectivity of knowledge in the direction of individual interest, relativity of reality and functionality of state which was the product of contract are main of sophists. In classical liberalism which also sees individual liberty as basic value, state as the product of human will is means, not aim. In this context state understanding which proctects human rights especially, life, liberty, property; limiting itself by law; leaving the areas -excepts security and justice- as free initiative and for these reasons identity of human interests and its own interests are thesis of liberalism. As a result, although there is the difference about two thousands years between them, sophism and liberalism resemble each other interestingly in their understanding of human, individual, liberty and state.
 

Source

Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi

Volume

6

Issue

11

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TmpBMk5UVTE
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7179

Collections

  • Kamu Yönetimi Bölümü Koleksiyonu [30]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.