• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programlarının (2006-2018) Program Ögelerine Göre Karşılaştırılmalı Değerlendirilmesi

Date

2019

Author

Sağlık, Mehmet Aydın
Aykaç, Necdet

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, 2006 ve 2018 Teknoloji ve Tasarım dersi öğretim programlarının, program ögelerine göre karşılaştırmalı değerlendirmesini yapmaktır. Araştırma nitel olarak tasarlanmış betimsel bir çalışmadır. Doküman analizi ile elde edilen veriler, betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, 2006 ve 2018 TT dersi öğretim programlarında, öğretim programı ögelerinin tam olarak var olduğu fakat bazı değişikliklerle de olsa her iki programda da dikkate alındığı söylenebilir. 2006 ve 2018 öğretim programlarının; öğrenme alanları, içerik ve ölçme değerlendirme boyutlarında önemli farklılıklar içerdiği görülmektedir. Programlar arasında en önemli farkın öğrenme alanı yaklaşımında olduğu ve konu ve ünitelerin tamamen değiştirildiği görülmektedir. Kazanım sayılarında her iki programda da belirgin bir farklılık olmadığı fakat öğrenme alanlarına bağlı olarak kazanımların neredeyse tamamen değiştiği tespit edilmiştir. Kazanımların her iki programda da sayısal olarak fazla olduğu, içeriğin ve öğrenme öğretme sürecinin neredeyse tamamen değiştiği, ölçme değerlendirme boyutunda ise temel yaklaşımın aynı kaldığı fakat 2006 programındaki detaylı olarak ele alınan araç gereç ve yöntemlerin 2018 programında yer almadığı tespit edilmiştir.
 
The aim of this research is to make a comparative evaluation of the curricula of the 2006 and 2018 Technology and Design courses according to the program components. The data obtained by document analysis were evaluated with descriptive analysis. The research is a descriptively designed descriptive study. The data obtained by document analysis were evaluated with descriptive analysis. As a result of the research, it can be said that in 2006 and 2018 TT course curriculum, the elements of the curriculum are fully present but are taken into consideration in both programs, even with some changes. 2006 and 2018 curriculum; It is seen that there are significant differences in learning areas, content and measurement and evaluation dimensions. It is seen that the most important difference between the programs is in the learning area approach and the subjects and units are completely changed. It was found that there was no significant difference in acquisitions numbers in both programs but the acquisitions were almost completely changed depending on the learning areas. It was determined that the acquisitions were numerically higher in both programs, the content and learning teaching process changed almost completely, while the basic approach remained the same in the assessment assessment dimension, but the tools and methods that were dealt with in the 2006 program were not included in the 2018 program.
 

Source

Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi

Volume

13

Issue

30

URI

https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.11
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpNeE9URTBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7440

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.