• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full Text (440.5Kb)

Date

2015

Author

Ekinci, Necla

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını (derinlemesine, yüzeysel ve stratejik) tercih etme düzeyleri ile öğretmen özyeterlik inançlarının düzeyi arasındaki ilişkilerin belirlenmesidir. Betimsel bir çalışma olan araştırmanın verileri Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 272 son sınıf öğrencisine Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği ve Öğretmen Özyeterlik Ölçeğinin uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmanın temel bulguları şunlardır: (1) Öğretmen adaylarının derinlemesine öğrenme yaklaşımı yönelimleri ile öğretmen özyeterlik inançlarının düzeyleri arasında orta düzeyde olumlu bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. (2) Stratejik öğrenme yaklaşımı ile özyeterlik inançlarının düzeyi arasında düşük bir ilişki bulunurken, (3) yüzeysel öğrenme yaklaşımı yönelimi ile özyeterlik inançlarının düzeyi arasında herhangi bir ilişki bulunmamaktadır. Bu bulgulardan hareketle, daha nitelikli öğretmen yetiştirme için öğretmen yetiştiren kurumların derinlemesine öğrenmeyi özendirici öğretim ortamlarını oluşturacak politika ve uygulamalara yönelerek öğretmenlerin özyeterliklerini artırmaya çalışmaları önerilmiştir.
 
The purpose of the study is to identify the relationships between the approaches to learning (deep, surface and strategic) and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. The data of this descriptive study have been gathered through the administration of two scales (namely Inventory for Approaches to Learning and Teacher Self-efficacy Beliefs Inventory) to 272 candidate teachers studying at Muğla Sıtkı Koç man University. Main findings of the study are: (1) There is a significant positive correlation between deep learning approach orientation and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. (2) Low correlation has been revealed between strategic learning approach preferences and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. (3) No significant correlation has been found between learning approach orientation and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. Within the frame of these results, as deep learning approach leads to more qualified educational outcomes, teacher training institutions are recommended to adopt policies and practices assuring the use of deep learning approach in order to develop higher self-afficacy beliefs of pre-service teachers.
 

Source

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

30

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWpNMU9USXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7739

Collections

  • Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu [112]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6219]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [6466]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.