• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programının etkililiğinin sınanması

Date

2013

Author

Eroğul, Ayşe Rezan Çeçen
Hasırcı, Özlem Kaf

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim birinci kademe dördüncü sınıf öğrencilerine yönelik geliştirilen cinsel istismarı önleme eğitim programının, dördüncü sınıfa devam eden öğrencilerin cinsel istismara ilişkin bilgi düzeylerine katkı sağlayıp sağlamadığına ilişkin etkililiğinin sınanmasıdır. Araştırmaya 36 öğrenci katılmış, bunları 18’i deney, 18’i kontrol grubuna atanmıştır. Çocukların cinsel istismar hakkındaki bilgilerini ölçmek amacıyla “İyi Dokunuş Kötü Dokunuş” ölçme aracı kullanılmıştır. Deney grubuna 4 gün süre ile cinsel istismarı önleme psiko-eğitim programı bağımsız değişken olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler ANCOVA tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları cinsel istismarı önleme programına katılan öğrencilerin katılmayanlara göre anlamlı bir biçimde cinsel istismarın önlenmesine yönelik ölçekten yüksek puan aldıklarını, diğer bir deyişle uygulanan eğitim programının dördüncü sınıflar üzerinde etkili olduğunu ve bu etkinin 8 hafta sonrasında devam ettiğini göstermiştir. Araştırmada etki büyüklüğünün belirlemek amacıyla Cohen’in d’si hesaplanmış ve değeri .80 bulunmuştur.
 
In Turkey, there is neither systematic nor structured child sexual abuse prevention programs for school-aged children in school settings. The main purpose of this study was to investigate the effectiveness of a school-based child sexual abuse prevention program on elementary school (4th grade) students. Quasi-experimental design with pretest, post-test and control group was used. The subjects consisted of 36 fourth grade students; 18 randomly assigned to the experimental and 18 randomly to the control group. For the experimental group, a ‘preventing child sexual abuse psycho-educational training program’ as an independent variable was carried out by the researchers. The topics were about personal rights, ‘my body belongs to me’, good touch-bad touch discrimination, breaking promise, body safety rules, say “No”, and bad secrets, talking with a grown up who believes the child, sexual abuse is never a child’s fault, etc. One hour session, with a ten minute break, were carried out on four consecutive days. During this period, the control group did not receive any treatment. ANCOVA analysis showed the students who attended the sexual abuse prevention program scored significantly higher than the control group (p .05). The effect size of the study was calculated by Cohen’s d, and it was .80 which is satisfactory. As a result, the prevention child sexual abuse program was effective on 4th grade students and this effect was lasting eight weeks later. This study was the first experimental effort to prevent children from child sexual abuse in the school context in Turkey.
 

Source

Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri

Volume

13

Issue

2

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRRMU5USTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7796

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.