• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reasons of Preservice Teachers Attending the Pedagogical Formation Certificate Program for Choosing Teaching as a Profession

Date

2018

Author

Deniz, Sabahattin
Doğan, Uğur
Şahin, Nurettin

Metadata

Show full item record

Abstract

Due to social, economic and cultural conditions, preservice teachers’ reasons for choosing the teaching profession differ from country to country. The purpose of the current study is to determine the factors affecting the choices of prospective teachers in the process of preferring the profession of teaching. The participants of the study were 230 voluntary preservice teachers randomly selected from among the students attending the pedagogical formation certificate program in the academic year of 2016-2017. Factors Influencing Teaching Choice scale (FIT-Choice scale) developed by Watt and Richardson (2007) and then adapted in the Turkish context by Kılınç, Watt and Richardson (2012) was used in the research. The correlation between the pedagogical formation students’ motivation and level of perception in relation to their preferring the profession of teaching was investigated by using Structural Equation Modeling (SEM). It is seen that the obtained model has good fit indices. According to SEM, as a reason for choosing teaching as their profession, while the pedagogical formation students put greater emphasis on desire to work with children/adolescents and secure nature of the profession, they put less emphasis on transferability of teaching (job transferability) and use of the time allocated to the family. Moreover, their satisfaction with their decision to be a teacher seems to be great and it is observed that they have not been affected by the opinions of people around them.
 
Sosyal, ekonomik ve kültürel sebeplerle öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih nedenleri ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir. Bu araştırmanın amacı pedagojik formasyon öğrencilerinin, öğretmenlik mesleğine yönelik tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışmanın katılımcılarını 2016-2017 eğitimöğretim yılı bahar döneminde, pedagojik formasyon sertifika programına katılan öğrenciler arasından tesadüfi olarak seçilen 230 gönüllü öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada Watt ve Richardson (2007) tarafından geliştirilen Kılınç, Watt ve Richardson (2012) tarafından uyarlanan Öğretmenin Seçimine Etki Eden Faktörler ölçeği (FIT-Choice scale) kullanılmıştır. Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmenliği tercih etmelerine yönelik motivasyon ve algılama düzeyleri Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) ile tespit edilmiştir. Elde edilen modelin iyi uyum indekslerine sahip olduğu görülürken, YEM’e göre öğretmen adayları mesleği çocuklarla/ergenlerle çalışmak istemeleri ve işin güvenli olması yönünden daha çok önemserken; uluslararası mesleki geçerlik ve aileye ayrılan zamanın kullanımı yönünden daha az önemsemektedir. Ayrıca öğretmenliği seçmelerine yönelik daha yüksek memnuniyet algısına sahip oldukları görülürken; çevrelerindeki görüşlerden daha az etkilendikleri anlaşılmaktadır.
 

Source

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

7

Issue

1

URI

https://doi.org/10.14686/buefad.335442
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TWprd05Ua3pNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/7979

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.