• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muhasebe okulları ve uluslararası muhasebe literatürünün gelisimine katkıları: Tarihsel perspektiften

Date

2011

Author

Uysal, Tuğba Uçma

Metadata

Show full item record

Abstract

Muhasebe yalnızca, ekonomik varlıkları ölçümleme ve degerlemeye yarayan bir araç degildir; aynı zamanda potansiyel bilgi kaynagıdır. Bu nedenle de yayılması çok eski bir tarihe dayanmaktadır. Italyan muhasebesi (çift – taraflı kayıt sistemi), 15. ve 16. yüzyıllarda tüm dünyada hakim bir uygulama iken; 18. yüzyılda büyük bir düsüse geçmistir. 19. yüzyılın basında, muhasebe düsünü ve literatüründe Italyan hakimiyetinin azalmasıyla birlikte muhasebe düsünü ve literatürü Fransa, Ingiltere, Almanya, Amerika ve diger ülkeleri merkezine alarak gelismeye devam etmistir (Mattessich,2003). Bu gelismeler muhasebe düsününde etkili olan ülkelerde muhasebe okullarının olusumunu saglamıs ve muhasebe okulları da muhasebe literatürünü olusturmus ve bu da arastırmalarını yönlendirmistir. Bu dogrultuda çalısmada, 19. ve 21. yüzyıllar arasında muhasebe düsününe yön veren ve muhasebe literatürüne dogrudan katkı yapan muhasebe okullarını açıklamak amaçlanmaktadır.
 
Accounting is not only primarily a tool for measuring and estimating values, but also it is a potential information source. Fort his reason, its diffusion has very long history. Italian accounting (double entry bookkeeping) dominated the fifteenth and sixteenth centuries but lost its leadership during the eighteenth century. At the beginning of the nineteenth century the Italian accounting was starting to decline through the eighteenth century, and literature from France, England, Germany, America and other countries took centre-stage (Mattessich, 2003). These developments provided the construction of accounting schools in these countries which were effective on accounting thought and moreover accounting schools contributed to the development of the accounting literature and accounting researchs. In this respect, this study aimed to clarify the accounting schools between 19 and 21 centuries, which make direct contrubitions to the accounting thought and accounting literature.
 

Source

Muhasebe ve Denetime Bakış

Volume

0

Issue

35

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRJNE5USXlNZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8355

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.