• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Temel ölçme bilgi ve becerilerinin etkinlik temelli öğretimine yönelik bir çalışma

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (9.525Mb)

Date

2012

Author

Maral, Şahide
Oğuz Ünver, Ayşe
Yürümezoğlu, Kemal

Metadata

Show full item record

Abstract

Ölçme becerisi, sorgulama temelli bilim eğitimi derslerinde başarının sağlanabilmesi için gerekli ön koşullardan biri olmasına rağmen, okullarda bu becerinin gelişimine yeterince önem verilmemektedir. Bu durumun, öğretmenlerin ölçme becerilerinin yeterli düzeyde olmamasından kaynaklanabileceği düşüncesiyle tasarlanan mevcut çalışmada, öğretmen adaylarında (n=73) bazı temel büyüklükleri (uzunluk, kütle, ağırlık, hacim, sıcaklık, zaman) kavrama ve bunlarla ilgili ölçümler yaparak temel becerilerde farkındalık ve bunların geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nitel ve nicel analizleri içeren karma desen modelinin uygulandığı deneysel çalışma; ön test, son test ve kalıcılık testlerinden oluşan izleme testinin yanında, beceri-gözlem formu ve araştırmacı gözlem notlarını içermektedir. Ölçme etkinliklerinin geliştirilerek uygulandığı araştırmada, ölçme öğretiminde bilgi ve beceri entegrasyonunun yanında ölçme de sürekliliğin önemi ortaya koyulmuştur. Ayrıca temel bilim eğitimi derslerinde ölçme araçlarının etkin kullanımına yönelik yönerge oluşturulmuş ve etkinlikler önerilmiştir.
 
Even though one of the prerequisites of inquiry-based science classes is acquiring measuring skills, there is not enough emphasis in the schools today on developing these skills. The current study, which has been designed with the thought that this situation may be caused by the fact that teachers do not have a sufficient level of measurement skills, aims to clarify knowledge of some basic quantities (length, mass, weight, volume, temperature and time), create awareness about fundamental skills in measuring related quantities, and develop these basic skills for the benefit of pre-service science teachers (n=73). The experimental study, which has been designed using a mixed research methodology, includes both qualitative and quantitative research methods, uses a skillobservation form and researcher observation notes, as well as pre-test, post-test and retention tests. This research, which focuses on developing measurement activities, reveals the importance of not only knowledge and skill integration but also of continuity in teaching measuring skills. In addition, recommendations have been set forth for the effective use of measurement tools in basic science education courses and some measurement activities have been suggested.
 

Source

Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri

Volume

12

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr//makale/TVRJM05qQTVPUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8383

Collections

  • Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu [131]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.