• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Muğla
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompulsif Satın Alma Davranışının Demografik Özelliklere Göre Değerlendirilmesi: Görgül Bir Araştırma

Date

2018

Author

Türk, Zehra

Metadata

Show full item record

Abstract

Tüketicilerin satın alma kararlarını etkileyen faktörler arasında en önemlilerinden bir tanesi de psikolojik faktörlerdir. Bu çalışmada, tüketicileri rasyonel olmayan satın alma davranışına iten kompulsif satın alma eğilimleri incelenmektedir. Kompulsif satın alma eğiliminin demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediği araştırmanın ana konusudur. Bu amaçla, alan araştırması gerçekleştirilmiş ve 383 katılımcıya anket uygulanmıştır. Anket uygulamasında elde edilen veriler Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda, kompulsif satın alma eğiliminin demografik özelliklere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Demografik özelliklerden medeni durum dışında, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, meslek grubu, gelir düzeyi gibi özelliklerde kompulsif satın alma eğiliminin farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
 
One of the most significant factors affecting the buying decisions of consumers is psychological factors. In this study, compulsive buying tendencies that push consumers into non-rational buying behavior is examined. The compulsive buying tendency differs demographically is main topic of the study. In this direction, a field study was conducted and a questionnaire was applied to 383 participants. The data obtained from the questionnaire were tested by Mann Whitney U test and Kruskal Wallis analysis. The study showed that the compulsive buying tendency had shown difference on the demographic features. According to demographic characteristics except marital status, gender, age education level occupation and income level, compulsive buying tendency is different.
 

Source

İşletme Araştırmaları Dergisi

Volume

10

Issue

4

URI

https://doi.org/10.20491/isarder.2018.570
https://app.trdizin.gov.tr//makale/TXpBMk5UY3hNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12809/8601

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3005]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Muğla

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide|| Instruction || Library || Muğla Sıtkı Koçman University || OAI-PMH ||

Muğla Sıtkı Koçman University, Muğla, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Muğla Sıtkı Koçman University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Muğla:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.